12 januar 2016

Symaskinen min har førtidspensjonert seg.

   

God morgen dere.

I dag hadde jeg store planer om å vise et ferdig prosjekt, men symaskinen min har visst førtidspensjonert seg. Den nekter å sy forskjellige sting og slettes ikke sikksakk. Da syr den heller en skrøpelig rettsøm med huller og ujevne kanter. Jeg holdt på i flere timer i går med noe som egentlig bare hadde tatt en halvtime. Jeg må nok bare innse det at min kjære Bernina ikke vil mer. Sukk...

      

Her er min trauste Bernina 1000 designer som jeg kjøpte for mine aller første feriepenger sommeren da jeg var 16 år. Jeg jobbet på Surf In. Et gatekjøkken som lå utenfor millitærleiren Harald Hårfagre på Madla i Stavanger. Gleden var stor da feriepengene kom og min innvestering var da denne symaskinen. Hvis jeg ikke husker feil betalte jeg 4700kr for den. Jeg kjøpte også med noen ekstra spesial føtter. Så i hele 25 år har denne maskinen sydd klær, gardiner, reparasjoner, sydd Barbie klær og duker. Jeg gikk søm og tekstilformgivning på Bergeland vgs for å fortsette videre på søm her i Larvik.  Men nå er det nok på tide med en ny symaskin. Den har jo vært ganske kranglete de siste årene så jeg har vel fått noen forvarsler på at den sang på siste verset. 

                                  

Ute er det snø og mere snø. Jeg fikk en brå morgen i dag da sønnen vekte meg ti på åtte. Han skulle være på Thor Heyerdal VGS kvart over åtte. Mor hiver på seg klær og fyker ut døren. Rett nedi veien her starter køen, og det går jo ikke. Frua svinger bilen rundt for å kjøre en annen vei. Heldigvis ble ikke sønnen mer enn noen minutter for sen i dag. Puuh.. 
Når jeg kommer hjem finner jeg ut at jeg skal lete en ekstra gang etter solbrillene mine som jeg har lett etter. Jeg finner dem under setet i bilen... Nettopp der jeg har lett bare 100 ganger før. Ja ja. Nå er de i allefall på plass igjen og jeg er fornøyd. 

                                       

Nå som vaskemaskinen går og klær har blitt brettet og lagt på plass skal jeg slappe av litt med en film før jeg gjør noe annet. Siden jeg ble så opptatt med prosjektet i går og de vanlige hus oppgaver som å måke litt, lage mat, handle mat og mye annet, glemte jeg helt å hvile. Nakken min er derfor stiv og vond så jeg skal prøve å ta ting litt mer med ro hvis det går. 

Ha en deilig dag alle sammen.
Klem Eline
 

 

4 kommentarer:

  1. Kjedelig å måtte kjøpe ny symaskin, passer jo ikke så godt rett etter jul. Du har hatt den lenge og har hatt god nytt av den gamle maskinen, men tenk litt på hvor morsomt det blir å få en ny! En som syr som den skal, har masse nye funksjoner som du (ikke) trenger, og som helt sikkert støyer mye mindre. Jeg er veldig glad i min symaskin, du må gjerne komme å teste. De er veldig flinke og hjelpsomme på Lillestrøm sysenter, der jeg kjøpte min. Vi kan dra dit å ta en titt på hva som finnes.

    SvarSlett
  2. Huff, ja det er vondt ån starte dagen så brått.
    Men noen ganger skjer det bare. Godt det gikk bra.
    Sikker på at det ikke går ann å reparere symaskinen?
    Jeg har en symaskin som er ca 35 år. De sa sist jeg
    fikk en overhaling på den beskjed om at så pass gamle
    maskiner var det værdt å reparere. Håper min holder
    lenge enda. Ikke alltid undersømmen er like medgjørlig.
    Lykke til. Ja du får huske å slappe av innimellom.
    Ha en fortsatt god dag :)

    SvarSlett
  3. hei:)
    så kedelig tok faktisk min maskin fram i dag:)
    jeg hater sånne raske morninger...
    håper nakken din er bedre
    foten er på bedringens vei..
    klem Eli:)

    SvarSlett
  4. Hej!
    Tack så mycket för din fina hälsning hos mig!
    Åh, vad trist att symaskinen din, har gått i pension :( Men 25 år av glädje, är bra! Jag köpte min första egna symaskin när jag var 19 år och precis flyttat hemifrån. Första veckorna hade jag cyklat hem till mamma och pappa för att sy på mammas maskin, men jag sydde så mycket så jag tröttnade ganska snart på att inte kunna sy precis när jag ville. Nu skulle jag inte kunna leva utan symaskin ;)
    Kram och ha en fin onsdag!
    /Maria

    SvarSlett