16 september 2015

Vår høyt elskede abyssiner / huskatt.


Kom å hils på Tigergutt. Han er husets konge og en halvt huskatt/abyssiner på over ni år. Han kom til verden i annen etasje her i huset en mai natt i 2006. Pusen har en stor personlighet og er hele husets kjeledegge. Noe han også er fullt klar over. At han hadde en abyssiner til far fikk vi vite av dyrlegen da han måtte operere ut en betent hjørnetann for et par år siden. 
 Etter operasjonen kommer dyrlegen ut og sier til meg at pusen er rasekatt hvor jeg da påstår at han ikke er det. Etter litt frem og tilbake fikk jeg vite hva som " forteller" at han er nettopp det. Halvt abyssiner. Veldig moro å få vite det og da passet hans nesten egyptiske fremtoning inn i pusslespillet. Moren var en bitteliten hårball av en hissig pusefrue nemlig, mens Tigergutt er veldig lang, slank, har kjempelang hale og et lite hode med veldig spisse markante ører. For å nevne noe. Men han har også trefargede hårstrå i pelsen noe som et typisk abyssiner. Pluss en del annet. 




Abyssiner tilhører de eldste rasekattene vi kjenner til, men nøyaktig når og hvor den oppsto har man ingen kunnskap om i dag. Navnet indikerer et etiopisk opphav, men forskerne tror med bakgrunn i den spesielle pelsen at den egentlig kommer fra sørøst Asia. (Pakistan).

OpprinnelseRediger

Opphavet til dagens abyssinerkatter var en katt som ble innført fra Etiopia til Storbritannia av Sir Robert Napier i 1868. Den het Zula, og ble vist på en utstilling i The Chrystal Palas i London i 1871. En herre ved navn G. Stables bestemte seg i 1871 for å gjøre en inngående vitenskapelig studie av denne katten. Det førte blant annet til at rasen ble anerkjent i England i1882 der den raskt etablerte seg. I de nærmeste årene krysset man inn britisk korthår for å styrke linjene. Den først rasestandaren ble publisert i 1889. De første kattene ble eksportert til USA omkring 1910, der Cat Fanciers Association anerkjente den i 1917.

Utseende, anatomi og fysikkRediger

Abyssineren gir et majestetisk inntrykk. Den er smidig og elegant og har en velproporsjonert og muskuløs langstrakt kropp og et middels langt hode. I størrelse blir den ca. 4-7,5 kg. Pelsen er kort, tett og glatt, lys i grunnfargen, men mørkere utover mot hårtuppene. Flere farger er tillatt. Somali er en langhåret variant av katterasen.


KaraktertrekkRediger

Abyssineren er en livlig, aktiv og leken katt, som har en god porsjon nysgjerrighet. Temperamentet er 

balansert, men den har en sterk personlighet og trenger mye oppmerksomhet.

Kilde Wikipedia 



Kongen vår er ikke så leken men en god jeger. Han har flere ganger levert skjærer på verandadøren til 
oss. Men det er kun etter de har terget han lenge nok og blir så tøffe at de kommer tett innpå han. Men 
så er han verdens største kosepus. Han varsler oss også om sykdom. Hvis jeg blir dårlig og ikke vet det enda gir han 
uttrykkelig beskjed. Da vil han ligge oppå brystkassen min og flytter seg ikke på lenge. Selv ikke om jeg 
prøver å dytte han ned er han uvillig og ligger timesvis ved meg. Han har en egen metode til hver 
person, for han legger seg på magen til eldste datteren hvis hun blir dårlig. 


Men å bli fotografert er ikke det gøyeste. Da snur han gjerne halen til og marsjerer avgårde. Det er når 
han småsover at det er greit å bli tatt bilde av. Mens eldstedatteren hun får ta bilder av han stadig, ler. 
Skjønningen vår. :-) 


Da har dere blitt litt mer kjent med Tigergutt, eller Kongen som han stadig kalles, siden bilder av han ble 
savnet. 

Ha en flott dag. 
Klem Eline.






Karaktertrekk

RedigerAbyssineren er en livlig, aktiv og leken katt, som har en god porsjon nysgjerrighet. Temperamentet er balansert, men den har en sterk personlighet og trenger mye oppmerksomhet.


3 kommentarer:

  1. så spennende
    å få en adelig i huset
    ti hi di vet å nyte det di pusene
    han var jo veldig fin også da
    klem Eli:)

    SvarSlett
  2. Se der ja, der var kongen.
    Flott pus, og morro å høre historien hans.

    Eg har ein forkjærlighet for Norsk skogkatt.
    Min første "Skogkatt," Susi , var blanding av min svigerinnes huskatt Kari, ho var kvit med svarte og oransje flekker, så kom det ein utstilling skogkatt nabo på besøk.

    Så fikk eg lille Susi , og hadde ho fra barneskolen, og til eg gifta meg. Susi bodde hjemme hos mamma og pappa altså.
    Husker det var vanskeligt å reise fra ho for å gå på skole, og seinere for å få jobb.
    Ho var "bestevennen2 min i 17 år.

    Ho fikk mange fine kattunger også, noen beholt me der heime, og noen fikk eg gitt vekk.
    Husker folk bestilte kattunger før dei var født, fordi dei synst ho var så fin.

    Ha ein fin dag, Klem,

    SvarSlett
  3. Så nydelig! *Smelt!* Kjenner jeg savner å ha katt i huset når jeg leser om ham, men det får holde med lille hunden. Det er mer enn nok arbeid! Titter egentlig innom for å si hei og takk for sist! Jeg er som du ser tilbake i Blogglandia. Lenge siden sist, men nå har formen kommet seg og blogge lysta er tilbake. Koselig å se at du fortsatt er her! *Klem*

    SvarSlett