18 august 2015

Roser.

Så kom hverdagen med et brak. Ungdommene er tilbake på skolebenken og stillheten i huset er til å ta og føle på.Litt deilig og litt rart. Formen har ikke vært noe god så da merkes det ekstra godt at huset er tomt. Ikke har jeg orket å dra noe sted siden lørdag men jeg håper formen nå er på vei oppover. Jeg har godt selskap av kattene og nå har jeg fått gjort litt småtteri som å organisere papirer og betale regninger. Nå blir det klesvask neste punkt på listen min.

 
Jeg kjøpte meg store flotte roser på Nordbyen for nesten halvannen uke siden og de har stått så fint. Da min mor så de måtte hun kjenne på dem om de var ekte. Det er de da. Jeg har noen få silkeblomster rundt om kring så hun trodde nok at jeg hadde kjøpt flere. Istedet så hadde jeg kjøpt kvalitets fairtrade roser.

Historie

Roser har en helt spesiell plass i menneskenes kulturhistorie. Det første kjente maleriet av en rose stammer fra Kreta og er datert til ca. 1600 f. kr. Roser ble dyrket i antikkens Hellas og i Romerriket. I middelalderen ble mesteparten av den kontrollerte rosedyrkingen ivaretatt i klostrene. I Europa ble planten derfor tidlig assosiert med kristendommen. På 1600-tallet og 1700-tallet skapte det voksende borgerskaps etterspørsel etter planten en sterk interesse for dyrking og eksperimentering med nye varianter. Roser ble den mest ettertraktede motivblomsten i produksjonen av stilleben. Ved å krysse nyinnførte rosearter fra Kina med de opprinnelige europeiske sortene skaptes utover på 1800-tallet et utall nye varianter. Romantikken gjorde roser til symbol på kjærlighet, edelhet og dype følelser. Romantikerne gav rosene en selvskreven førsteplass i enhver hage. Planten har gjennom tidene blitt ilagt stor symbolverdi. For eksempel kan nevnes Englands nasjonalemblem Tudorrosen.
 
 
Det eksakte antallet rosesorter er ukjent. Stadig lanseres nye varianter eller man oppdager hittil ukjente krysninger som har oppstått på naturlig vis. Gjennom århundrene har det stadig dukket opp nye roser, mens andre igjen har forsvunnet eller dødd ut. En ny sort kan oppstå ved naturlig krysning eller ved planmessig fremdyrking. Rosenes store popularitet har medført en omfattende kommersiell eksperimentering i jakten på stadig mer perfekte planter. Roser er relativt enkle å krysspollinere. Men fordi planten ikke er frøekte er resultatet alltid uforutsigbart. Det kan ta år før man med sikkerhet vet om en ny variant er bevaringsverdig.
De mange rosesortene har ulike egenskaper hva gjelder farger, antall kronblader, bladverk, duft, voksemåte, blomstringslengde, høyde og bredde. Det finnes i dag roser tilpasset de fleste dyrkingsforhold. Tendensen er at nyere rosesorter er mer hardføre og sykdomsresistente enn de eldre, selv om dette langt fra alltid er tilfellet.
De nye sortene har oftest svakere duft og mangler mye av den nostalgiske sjarmen til de gammeldagse duftrosene. I de seneste årene har det utviklet seg en fornyet interesse for dyrking av de gamle sortene. Roseentusiaster betegner gjerne disse som "historiske roser".
Kilde Wikipedia

 Ha en deilig dag.
Klem Eline

2 kommentarer:

  1. Åhh, vilka vackra Rosor, kära Eline!
    Underbar färg också!

    Det kan vara skönt med vardag efter sommarens alla aktiviteter och stoj,
    brukade jag tycka, när barnen bodde hemma.
    Då lugnade allt ner sig och man fick lite dyrbar egentid...

    Tack för historien med Rosorna, det var verkligen intressant att få del av!

    Önskar dig en fin fortsatt vecka och kommande helg,
    det ser ut som att vädret håller i sig, här hos oss i alla fall, skööönt!

    KRAAAM!!!

    SvarSlett
  2. Ja her var det mange flotte rosebilder.
    Jeg må nesten ha en rosebukett i huset alltid.
    Er bare så nydelig.
    Håper formen din snart er på topp igjen.
    Syns du får gjort en del likevel.
    Ønsker deg god bedring og ei flott helg :)

    SvarSlett