02 januar 2014

Riktig godt nytt år!

IMG_2064

Utrolig nok blir dette innlegget dagens tredje. Jeg hadde masse bilder på lager og skrive inspirasjonen er på topp så da bare kastet jeg meg på bloggen.

Nyttår ble feiret hos gode venner og vi ble servert nydelig sjampagne, saftig kalkun med masse tilbehør og en nydelig pavlova med friske bær til dessert. Det ble en kjempe koselig kveld og for en gangs skyld fikk jeg tatt noen brukbare fyrverkeri bilder med mobilen. Tror jeg tok omtrent 30 stykker, men så fikk jeg noen bra bilder også.

IMG_2076IMG_2071

Den aller første dagen i året 2014 ble brukt til å hente hjem barna. Deilig å få de hjem igjen selv om de bare var borte i noen dager. Deretter satte Høvdingen og jeg oss i bilen for å dra utover til Solplassen Rakke for å finne årets første cache. Tror du ikke at når vi begynte å kjøre så begynte det å regne, igjen. Men gi oss skulle vi ikke så vi dro videre.

IMG_2079

Her er Høvdingen ute ved Rakke i vind, regn og stormfull natur.

Cachen vi fant har nummer GC4Q33Y og her er et lite utdrag fra teksten.

Rakke is the name of the large peninsula between Solplassen Camping and Fuglevik.

"Rakkebåene", with a number shallows and reefs, is known as one of the most dangerous waterways for boat traffic along the Norwegian coast. In all there were 13 skips wrecked here.

In 1935 the Range on Østre Rakke was inaugurated, with both King Haakon and Crown Prince Olav present. Her Norwegian soldiers received training in using the existing most modern antiaircraft cannons.
When the Germans possessed Norway in 1940, they found out that Rakke was an ideal place for a coastal fortress, both because of the strategic location and proximity to the camp in Stavern. In 1941 the Germans put in enormous time and effort on construction work, spread over an area of 2-300 acres, and a command center was set up on the highest point. On the force's map from 1955, there are 91 firing positions, gun platforms, bunkers, tilfluktsrom, tunnels, barracks, etc marked throughout. In addition, a network of roads, paths and steps. Most of this was built during the war, and was more or less intact until 2007. From 1943 Rakke was also adopted as the school and practice facility for the German coastal artillery.

Dette er altså litt av cache beskrivelsen og den er laget av: mrpb27

IMG_1993

Siden bilen min ble solgt så utrolig fort da den ble lagt ut på Finn fredagen før jul. Den ble solgt allerede lørdagen og vi leverte den fra oss på lillejulaften. Jeg hadde jo trodd at det ville ta et par måneder for å få den solgt men dette er tydelig vis en populær bil for vi fikk massevis med henvendelser.  Men jeg har faktisk fått kjøpt meg ny bil i romjulen og i dag skal den hentes, jippi!!. Fra å ha kjørt min høyt elskede Chrysler Voyager 7 seter med et forbruk på 1,6 på blandet kjøring, gleder jeg meg til å få ny bil med et lite drivstoff forbruk. Ikke minst en mye mindre bil. Den blir nesten litt pygme i forhold, hi hi. I tillegg så er mitt nye vidunder en litt “sinna” sak.

(Bilbølle Ulla fryder seg og det rykker litt i gassfoten. )

Ha en strålende dag. Klem Bilbølle ulla. Smilefjes som blunker

4 kommentarer:

  1. Så vacker header! Och så god mat ni åt
    på nyår, kalkon och sen pavlova lät supergott.
    Kramar och gott nytt 2014
    AnnaMaria

    SvarSlett
  2. Riktig godt nyttår til deg og dine!
    Klem fra Anne

    SvarSlett
  3. Wooow,,,här var det fina fyrverkerier!!! Och härlig naturbild!!!
    Ett riktigt Gott Nytt År,till dig och de dina också,kära Eline!!!
    Grattis till din nya bil,,,det är lite svårt att vänja sig vid en mindre,(vi hade en Pontiac Transport med 7 säten i förut,en härlig bil,men vi behövde ju inte så stor bil längre,det fick bli en Chevrolet Cruze i stället...)

    Foten är mycket bättre nu och vi hade ett lugnt och skönt Jul/Nyårsfirande.
    Jag är dålig på att skriva,är mest på min andra Blogg,,,men jag ska försöka bättra mig!!!

    Ha det fortsatt gott och kör försiktigt!!!
    KRAAAM!!!


    SvarSlett
  4. Titter innom for å ønske deg ett fantastisk nyttår :)

    SvarSlett