14 august 2013

Rusletur langs Revet.

IMG_1177

Søndag tok vi med oss Høvdingens foreldre og gikk en tur ved Revet. Her er det laget en flott sti som også passer for bevegelses hemmede. Her kan man rusle og nyte sol og sjø om sommeren eller høre havet brøle når stormene setter til. Gangstien ble ferdigstilt i 2011 og er et yndet tur sted. Jeg synes vi er heldige som bor i nærheten av vakre landskap, by og tur områder. Muligens derfor at etter jeg kom tilflyttende fra Vestlandet som 18 åring at jeg ble boende i og rundt Larviks området. Etter 20 år her så ser jeg på meg selv som en Larviking. ;)

IMG_1180

Jeg fikk øye på denne vakre skjønnheten. Etter å ha lett i boken “Floraen i farger” så tror jeg den heter “Flekkmarihand” eller “Engmarihand”. Den ser ut som en miniutgave av en orkide.

IMG_1183

Ved enden av Revet stien er det innfelt et flott kompass i Larvikitt. Her er det også benker i stein, til å hvile og kanskje spise litt niste, og baugen til Ra i metall som rager stolt mot havet.

IMG_1184

Vakre steinsorter som blir hentet ut i området rundt Larvik. Norges nasjonalbergart er faktisk Larvikitt.

Hvis du har lyst til å lese mer om Larviktitt, kan du lese det her. Et lite utdrag:

Larvikitt er unik for landet vårt. Ingen andre steder i verden finner vi en slik bergart. Som navnet antyder, er den oppkalt etter byen Larvik. Larvikitt finns i mange forskjellige typer, fra lys blå til mørk blå, og de forskjelllige variantene markedsføres under forskjellige navn.

IMG_1201

Her er min kjære avbildet fremfor Thor Heyerdals monumentet, som forestiller baugen på Ra. Monumentet er laget av Fredrikstad kunstneren Tor Lindrupsen. Monumentet er vakrest om kvelden når det er opplyst, synes jeg. Men det ble et flott bilde med havet og himmelen i bakgrunnen.

IMG_1202

Jeg ønsker dere alle en flott dag. Nå står en tur til Nordbyen sammen med barna før vi inntar kinosalen i Bølgen for å se familiefilmen Monster Universitetet.

Klem Eline. ;)

3 kommentarer:

  1. Utrolig koselig og fin blogg! Nå har du fått en ny følger :)

    Klem, Anne <3

    SvarSlett
  2. Ja her var det fint å være på tur.
    Flott at det blir laget til slik at det
    er lett å komme frem for alle.
    Turer ved sjøen er vel noe av det jeg savner
    med å bo i innlandet. Vi bor rett ved
    Randsfjorden, men det er liksom ikke det samme.
    Du savner ofte bølgene, og ikke mins sjølukta.
    Ha en herlig dag :)

    SvarSlett
  3. Så vakre bilder du tar :)
    Nydelig bilde av pusen din litt lengre nede på bloggen din - smelt!

    Ha en super ettermiddag :)

    SvarSlett