10 april 2013

Tenårings frustrasjon!

IMG_0121

Litt bilder fra lysfatet jeg laget til påske. Det har vært travle uker og forrige uke satte svimmelheten i gang igjen. Noe som da resulterte i at nakken stivnet og formen ikke var noe særlig. Men behandling, trening, hvile og en flott tur på Kaupang og Sugar Mountain hjalp på etterhvert. Vi var på cachetur sammen med ei venninne. Smilefjes som blunker

IMG_0122

Jeg har dessuten hodet fullt av bekymringer, tanker og frustrasjoner. Vi har tenåringer i hus. Jeg som trodde at den mest slitsomme tiden var da barna var små. Fysisk var det nok det, men mentalt må jeg si det er nå. Hvordan kan man hjelpe en ungdom med å takle tentamen og eksamen stress? Eller med det viktige valget med videregående? Hva skal man si for å hjelpe tenåringen når de tror skolevalget var en stor feil, men kan ikke se at et annet valg hadde vært noe bedre heller? Hvordan kan man få dem til å skjønne at siden de har jobbet hardt med skolen hele året så vil man få igjen for det til slutt?

Jeg snakker mye med dem om alle disse tingene men det jeg sier veier ikke like tungt nå som det har gjort, for jeg er jo bare mamma. Hvordan kan jeg hjelpe dem, eller må de bare finne ut av dette selv? Jeg må si jeg vrir hjernen, tenker igjennom hva jeg lærte på foreldre kurset, som er et fantastisk tiltak som vi fikk tilbud om når barna kom på ungdomsskolen. Verdt å få med seg. ;)

IMG_0123

Jeg river meg i håret og ønsker meg mer enn noen gang at det skulle fulgt en instruksjons bok med hvert barn da de ble født. ;) Huff, litt frustrasjon hos meg om dagen men jeg synes det er vanskelig å sette frustrasjonen til side. Hvordan gjør dere det? Deres synspunkter på dette er veldig velkommen.

IMG_0127

Ønsker dere alle en fin dag.

Klem Eline.

8 kommentarer:

  1. HEI PÅ MDEG SKJØNNE ELINE:)
    JA UNGDOMSTIDEN ER DEN MESST KREVENDE...
    GODE RÅD ER VIKTIGT Å FÅ MED SEG PÅ VEIEN
    VI SOM FORELDRE ER JO BARE TEITE;)
    MENN JEG VELGER Å TRO ATT DI HØRER LITT PÅ HVA VI KOMMER MED OGSÅ
    DETTE GÅR BRA!
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  2. Vilket vackert "lysfat" du har gjort,Eline!!!
    Silveräggen är så fina,tycker jag!!!

    Det är ett tag sedan jag hade tonåringar i huset,men jag vet att den tiden är den "slitsammaste",med allt vad hormoner och humösvängningar innebär.
    Med detta med skolor och val har ändå gått "smärtfritt" härhemma,de har funnit sina "nischer" alla tre och det får man vara glad över!!!
    Det man säger som mamma brukar inte väga så mycket i den åldern,då hade nog Kalle lättare att prata och diskutera med dem när det gällde sådana saker...
    ...Man ska vara "listig" och sticka in ett ord eller två och låta dem tro att de har kommit på det själva,det brukar funka,Ha,haha!!!...
    ...Annars kan man ju ha "famileråd",där alla sitter tillsammans och diskuterar i lugn och ro och låta var och en komma till tals och säga sitt...
    Ja,ja,,,,det kommer en dag när du saknar "sammandrabbningarna",kära Eline,,,tro mig - jag vet!!!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka, utan någon svimmelhet!!!
    STOOOR VAAARM KRAAAM!!!

    SvarSlett
  3. Jeg har ingen gode råd å komme med, men jeg har stor tro på både deg og tenåringene. Så det kommer nok til å gå bra. La de vite at de alltid kan snakke med deg, så kommer de nok til deg når de er klare for en prat.

    SvarSlett
  4. Rigtige fine billeder og smukke lys...
    Jeg har ingen gode råd, men er sikker på du klare den, selvom det kan være vanskeligt!
    Fin blog du har, håber du kigger forbi mig, jeg har en konkurrence, hvis du/I har lyst til at være med :o)
    Mange hilsener Tina OddStyle

    SvarSlett
  5. Tenåringer kan skape mye hodebry, ja..tror nok du er eksperten på dine barn. Du sier at de nok ikke bryr seg så mye om det du sier, men vær ikke for sikker på det. Jeg tror de tenker mer enn de sier når det gjelder foreldres mening om ting og tang.
    Lykke til.
    Klem.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for en superduper koselig kommentar inne hos meg. Jeg håper du vet at det er 100% gjensidig:-) jeg vet at jeg alltid kan regne med deg, og er det noen jeg stoler på så er det nettopp deg:-)
    Tenåringer ja.....har jo stiftet bekjenskap med de jeg også...hehe, men var jo litt heldig som fikk prøve meg på gutten først...MYE enklere. Mittråd til deg er at uansett hvor mye det stormer rundt disse hyperhormonelle tenåringene er å være tilstedeværende, la de aldri tvile på at di kan komme til deg uansett hva det måtte være. Men dette vet di nok fra før:-) vi har heldigvis telefon så vi kan lufte tanker, følelser og råd der også om det trengs:-)
    Glad i deg snuppa
    Ps! Tusen takk for at du gjorde dagen min i dag superfin:-)

    SvarSlett
  7. Ja det er ei vanskelig tid når ungene skal ta sine valg for utdanning og
    videre yrke. Dessverre har jeg ikke mye råd å gi. Mine er over tenårene, men sliter
    fortsatt. Eller eldstemann jobber nå i barnehage og trives veldig godt med det,
    noe jeg sa til han for mange år siden at han ville passe godt til.
    Men da ville han jo ikke høre på det. Da var det bare data som gjaldt.
    Så det spørs om de ikke bare må få gjøre sine valg, om det blir rett eller galt,
    så er det en erfaring å ta med seg. Jeg har veldig stor nytte av datakunnskapene hans, hehe
    Men en vil jo gjerne hjelpe de så de slipper å gå så mange ekstra runder.
    Lykke til. Håper de blir mottakelige for hjelpen de kan få og finner en yrkesvei de
    vil trives med.
    Vondt å høre at du har hatt svimmelhet og smerter igjen.
    Men det høres ut som du har funnet måter å takle det på og raskere blir bedre.
    Ha en herlig uke fortsatt :)

    SvarSlett
  8. Så fint du gjort! Likadana blockljus som mej har du med :) Ja det är inte lätt när de blir tonåringar men jag tror att det enda man kan göra är att prata med dem av sin egen erfarenhet och visa att man hela tiden finns där för dem. Önskar dej lycka till med detta och så önskar jag dej en fin helg, kram Katta

    SvarSlett