15 januar 2013

Gammeldags koksholder blir ny.

IMG_2906

Da min mor og jeg var hos brukthandelen for en stund siden viste hun meg denne søte koksholderen. Jeg skulle ikke ha den men da jeg kom hjem begynte jeg å tenke på den. (Typisk meg.) Det endte med at jeg dro opp dagen etter for å kjøpe den. Jeg er så lei av den boksen til tennbrikettene og ville ha noe nytt. Denne var jo helt perfekt.

IMG_2977

Vips, så hadde koksholderen blitt ny. Sort matt, men med de fine detaljene som løvehodene og hankene intakte.

IMG_2979

Elsker ting med detaljer som løvehoder og løveføtter. Det er litt glamorøst på en litt gammel måte. Det var vel på den tiden da det fantes grever og baroner at disse tingene med løvedetaljer kom fra. For ikke å snakke om konger.

Norges riksvåpen er et våpenskjold med rød bunn, en opprett gull-løve med krone på hodet og gullskjeftet sølvøks i fremlabbene. På skjoldet er det gull krone med bøyler. Motivet i skjoldet blir ofte kalt den Norske løve.

Det norske riksvåpenet er et av de eldste i Europa og var opprinnelig et personlig våpen for Sverreætten. Etter at Sverreætten i 1319 døde ut i mannslinjen, fortsatte kongene å bruke våpenet som norsk riksvåpen.

På riksvåpenets skjold ble det gradvis tatt i bruk en stilisert krone fra henimot år 1500. Kronen fikk bøyler fra 1600-tallet, særlig etter at en slik virkelig kongekrone ble laget i 1671 og unionskongene ble kronet med den. Kilde Vikipedia.

Mulig det er fra våpenskjoldet som jeg syntes var så flott selv som lita jente, at interessen for løver har kommet fra.

IMG_2980

Porselens håndtaket skrudde jeg av og satte på igjen til slutt. Jeg vurdere å male for hånd mønsteret i svart, men jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gjøre det.

IMG_2985

Nå står koksholderen ved ovnen og har fått ny oppgave. Jeg tror nok min koksholder mest har vært til pynt og ikke blitt brukt til koks, men jeg likte så godt formen på den. Mye finere å se på den en den runde brikett boksen.

 

Ha en strålende tirsdag. ;)

Klem Eline.

5 kommentarer:

  1. OY SÅ TØFF
    SÅ GØY Å FÅ LESE DETTE HER
    JEG OGSÅ ELSKER LØVEHODER OG FØTTER:)
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  2. Ja, nå ble den mye finere!
    Flink du er!!
    Ønsker deg en NydeligFlott kveld!
    Klem fra Julie :-)

    SvarSlett
  3. Du finner så mange fine ting du, kunne ønske jeg hadde en skikkelig bra bruktbutikk nær meg. *Missunelig*
    Den ble jo bare rå tøff, sånne har jeg faktisk aldri sett før tror jeg. Og nå fikk jeg lyst på en :) hehe.

    Koselig at du ville følge meg på pinterest forresten :)

    Ha en trivelig kveld,
    Klem Sussa :)

    SvarSlett
  4. Ja den var kjempeflott.
    Ikke så vanskelig å forstå at du måtte ha den.
    Ble jo ekstra flott etter en make ower.
    Du er flink til å fornye ting.
    Jeg har nesten sluttet å kjøpe ting jeg må gjøre noe med
    Det blir for lite tid til å gjøre det.
    Men det kan jo komme bedre tider, og da får jeg prøve å
    ta fatt på det lageret jeg har i kjelleren.Hehe.
    Ønsker deg en herlig kveld :)

    SvarSlett
  5. Hei hei Eline!
    Så lekker den ble, en kjempeide! Koselig å se at du er igang igjen. Håper dagene er gode..
    Genialt også med de gamle lampeglassene i forrige innlegg. Supersmart :)

    Servietter kan vi ta når som helst, bare å si fra.

    Og ja, det er masse nå, syke barn også så dagene bare forsvinner. Jentene bedre så da er vi snart tilbake til normal :)

    Ha en skjønn onsdag (midt i uka allerede :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett