01 oktober 2012

Middagstips.

IMG_1995

Lurer du på hva du skal lage til middag i dag? Hva med en helt tradisjonell middag? Hjemmelagede kjøttkaker med grønnsaker, poteter og brun saus. Jeg lager alltid kjøttkakene mine fra bunnen av og det er ganske så enkel prosess. Det som tar tid her i huset er å steke nok kjøttkaker til en hel batajon. ;) Det er stor glede når det står kjøttkaker på menyen så da må det stekes litt ekstra. Sist jeg lagde kjøttkaker brukte jeg 1,5kg karbonadedeig.

Oppskriften er som følger:

Kjøttdeig. Vi bruker stort sett karbonadedeig som er magrere.

1/2 kopp vann, 1 spiseskje potetmel og 1 spiseskje hvetemel. Ca 2 egg ,salt, pepper og grillkrydder. (Løk i biter hvis ønskelig.)

Ha karbonadedeigen i en bolle. Til ca 4 personer ca 700-800 gram kjøtt. Ha i litt av vannet, potetmel, hvetemel, krydder og egg. Har du små egg kan det lønne seg å ta tre. Jobb det hele godt sammen. Ha mer av vannet i til du får en passe klissete masse. Ha et glass vann stående. Dypp en spiseskje i vannet samt fukt håndflaten. Legg i passe mengde masse og hjelp til med en skje å lage runde kjøttkaker. Legg de i varm panne og trykk de litt mer flate. Jo høyere de er jo lenger steketid.

 

IMG_1994

Brun saus er jeg ikke best på, her lager jeg posesaus, men for å få en bedre smak på sausen tar jeg i ekstra krydder som jeg liker samt en klatt med brunost. Bare prøv det blir kjempe godt. Sammen med kokte poteter og grønnsaker er dette en god middag. Jeg tenker alltid at jeg skal greie å lage opp nok kjøttkaker slik at jeg kan fryse ned litt. Det har jeg skjønt at jeg bare kan glemme. Selv med 1,5kg kjøttkaker, som det ble noen igjen av men de ble spist opp av familien utover kvelden. Ja ja. Smilefjes som blunker

Ha en fin høstferie.

Hilsen Eline. ;)

4 kommentarer:

  1. Visst jeg skal ha kjøttkaker må jeg ha hjemmelaga skikkelige kjøttkaker. Ikke medisterkaker.
    Setter nok oftest kjøttkaker på menyen når jeg jobber kveld, noe jeg jo ofte gjør, hehe.
    Ha en herlig dag :)

    SvarSlett
  2. HALLO SØTE ELINE!
    KJØTTKAKER ER ALDRIG FEIL!!!
    DET MÅ JEG LAGE EN DAG ER NOEN UKER SIDEN NÅ:)
    FIN DAG TIL DEG!
    KLEM FRA ELI:)

    SvarSlett
  3. Nammenam, ble sulten her jeg sitter:-D blir kylling på oss i dag.
    Ha en flott høstkveld

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler. Dette skal prøves :-).

    SvarSlett