03 september 2012

Old fashion clock.

IMG_1839

Husker dere at jeg nevnte en stor ting jeg hadde funnet på bruktbutikken i Skien? Vel, dette er den. En gammel klokke. Den er ganske stor, med et nydelig vindusglass og møkkete som fy.

IMG_1840

Salmiakk vannet ble funnet frem og jeg skrubbet og skrubbet. Endelig ble den ren igjen. Den har nok levd et trist liv i en gammel kjeller. Den luktet veldig kjeller. Se det nydelige glasset med tulipaner og sommerfugl. Først tenkte jeg å skrape det vekk, men det er så fint at det skal få lov å leve videre i neste prosjekt.

IMG_1843

Vakkert blyglass vindu, med fasett slipt glass.

IMG_1844

Klokkens innside når urverket er fjernet. Klokken heter tydeligvis Gloria. :)

IMG_1848

Urverket med sine snirklete tannhjul. Jeg ble helt fasinert av selve urverket. Så jeg tror jeg må finne på noe morsomt med det også. Det er for fint til å gjemme bort.

IMG_1851

Produsert i Tyskland av Gustav Beckers klokke firma.

En av de bedre tyske urmakerne fra midten til slutten av det 19. århundre var Gustav Becker. Becker ble født i 1819 og utdannet seg som clockmaker i Tyskland og Østerrike. Han åpnet verksted i Freiburg, Silesia, Tyskland i 1850. Becker slet med utrent hjelp i starten, men vant en Golden Medal, Medaille d'or, på 1852 Silesia Trade Exposition for design. Becker innarbeidet at første medalje og hans initialer, GB, inn varemerke. Denne prisen ga ham anerkjennelse som han trengte for å tiltrekke seg dyktige håndverkere til sine verksteder. En rekke priser og sertifikater fulgte, fra handel expos så langt fra som Australia og så nær hjemmet som Wien. Kilde: www.clockguy.com

 

IMG_1853

Klokkene til Gustav Becker har påtrykte nummer som refererer til det året de ble laget. Her står det 42 så min klokke ble produsert i 1942, under krigen altså. Litt gøy å vite dette.

Jeg tok så mange fine bilder av tannhjul og innmat at jeg nesten glemte å fotografere selve klokken. Det er ikke ofte at jeg kan se hva som gjemmer seg inni. En liten oppdagelses reise, rett og slett.

IMG_1855

Klokke kassen skal bli til noe nytt. Jeg synes slike gamle klokker kan være veldig vakre. Denne er defekt og det var også meningen. Jeg hadde ingen planer om å ødelegge en som virker. Her mangler det både deler og fjæren er ødelagt, så denne kan vi ikke reparere. Høvdingen sjekket det for meg, Sånn i tilfelle. Men dette kan jo bli et spennende prosjekt. Litt må jeg ha å finne på utover høsten. ;)

 

I skrivende stund hamres og bankes det utenfor. Snekkeren er på plass men jeg glemte å ta bilder i går. Så her går det i fykende fart. Nytt innlegg ligger klart. Det ble en litt hektisk helg og jeg skal innrømme at jeg er sliten og ikke helt i form i dag. Men Fuglemormoren, Fuglemorfaren, Høvdingen og jeg fikk vært på loppemarked i går. Jammen ble det en liten fangst der også. Det gleder jeg meg til å vise frem.

 

Ha en nydelig uke.

Klem fra Eline. ;)

4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en riktig "klenod" du har fått tag i Eline!!!...Har aldrig sett en sådan fin gammal klocka,med sådana dekorationer!!!
    Var rädd om den - annars får du sälja den till mig,Ha,haha!!!
    Ha en fin septermbermåndag!!!
    KRAAAM!!!

    SvarSlett
  2. origamifugler som bordkort!! Tusen takk for tipset!! Kanskje jeg må lære meg å brette selv til dåpen:)

    SvarSlett
  3. Det var ei flott klokke. Spent på hva planen din er for den.
    Har visst ei gammel klokke oppe på loftet,
    så kanskje den kan bli til noe annet med tid og stunder.
    Ha en herlig kveld :)

    SvarSlett
  4. Skikkelig FLOTT! Og helt nydelig blyglass..
    Veldig spent på hva for spennende du finner på - følger med i spenning :)

    Kos å linke til deg - jegbare elsker skullen! Kulen er egentlig en julekule jeg fant på lagersalg for noen år tilbake. Etterhvert som jeg har fårr øynene opp for gull har akkurat denne fått lov å være fremme hele året. Litt bling - I like :)

    Pakken er postlagt :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett