11 september 2012

HekleGuri.

IMG_1862

Jeg har lært meg å hekle. Egentlig så har jeg vel lært meg litt å hekle, det er nok mye igjen å lære. Men jeg syntes det var veldig gøy… Samt frustrerende. Etter å ha heklet en dekkebrikke, rekket opp hele ca ganger tre, fikk jeg litt dreisen på det. I tillegg har jeg heklet tre serviettringer, som også ble rekket opp gjentatte ganger før de ble ganske bra.

IMG_1860

Jeg har alltid hatt lyst til å lære meg å hekle. Min farmor var utrolig flink med heklenålen og hun laget alt fra gardiner, duker, sengetepper og mye mye mer. Desverre kom interessen for å lære meg hekling lenge etter hun gikk bort. Men ved hjelp fra en flink svigerinne (hennes blogg finner du her), oppskrifter med bilder av hekle “knutene,” you tube og viljestyrke… Så har jeg lært meg litt. Brikken på bildene har jeg altså heklet. Smilefjes som blunker

IMG_1863

Sort selvfølgelig, noe som gjorde det vanskelig å se om knutene ble ordentlige, men veldig fin til slutt. Nå har jeg funnet ut at jeg bør sette i gang med et nytt prosjekt, slik at jeg ikke glemmer hva jeg har lært. Men hva skal jeg prøve meg på da? Det har jeg ikke funnet ut enda. Har du noen gode tips?

IMG_1864

Mens jeg grubler på hva jeg skal hekle, så er jeg i mitt lille garage hjørne og holder på med prosjekter. Men de tar litt tid.Jeg har flere prosjekter på gang samtidig slik at jeg har litt forskjellig å blogge om. Dessuten prøver jeg å planlegge prosjektene mine mer, men om jeg lykkes er jeg ikke helt sikker på enda. Tiden vil vise.

Smykket er et av mine favoritter fra Dyrberg og Kern. Det er mange år siden jeg kjøpte det men jeg er bare så fornøyd med det. ;)

IMG_1865

Den opprinnelige planen om å hekle mange slike brikker har jeg lagt fra meg, dessuten så har jeg kjøpt brunt og hvitt garn. Det passer jo fint til høsten eller hva? Ellers så prøver jeg å komme meg over symaskinskrekken min. Merkelig det der med når tiden går og man utsetter noe lenge nok, da kommer skrekken. Dørstokk mila til symaskinen min har blitt lang men jeg håper jeg kommer meg over det snart, for jeg har en duk som skulle vært klippet av og restestoffet skulle blitt til servietter. Da må det litt søm til, men om ikke lenge roper duken høyt nok slik at naboene hører de fortvilte ropene…… Og da, da må jeg gjøre noe med det.

Ønsker dere alle en strålende kveld. ;)

Klem Eline.

11 kommentarer:

  1. Det var et stilig smykke og en flott ring.
    Og den heklebrikka er jo fin. Du er flink som har lært deg det nesten på egen hånd. Hadde jeg bodd nærmere så kunne jeg sydd for deg visst du strikket til meg. Jeg har ikke armer til å hekle eller strikke lenger. Klarer etpar omganger før armene gjør så vondt at jeg bare må gi meg. Og det er fryktelig kjedelig, for jeg liker å strikke og hekle.Jaja. ikke noe å gjøre med det.
    Du kan jo hekle putetrekk, el noe som er populært nå, kjøkkenkluter, grytekluter og håndkle. Er jo mange som strikker det, men det er like greit å hekle.
    Lykke til og ha en herlig kveld :)

    SvarSlett
  2. Helkling er morro, men liker bedre strikking, har strikket i stykker armene mine for mange år siden ,men har begynt litt smått igjen nå. heklet meg et lappe teppe i fjor,morro det.

    Fine bilder av smykker og hekle brikke. Kjekt å kunne ha litt små prosjekter på gang.
    Ønsker deg en fin kveld

    Klem Anita

    SvarSlett
  3. Burde nok kommet ned en tur til deg, og hjulpet deg med symaskinskrekken din. :-) Er litt travelt, og er i dårlig form, så tror det blir vanskelig nå.

    SvarSlett
  4. Ja, det er fantastisk både hva vi kan lære av andre land og av andre bloggdamer. Ja, ikke minst av andre bloggdamer! :)
    Det hender jeg lurer på hvor jeg fikk inspirasjon før jeg begynte å blogge. ;)

    Klem

    SvarSlett
  5. HALO SØTE ELINE:)
    SKA SEI DU ER FLINK !
    JEG KANN BARE SÅ VITT HEKLE...
    FRINGEN OG SMYKKE VAR HELT NYDELIGT!
    KLEM FRA ELI:)

    SvarSlett
  6. Så fine hekleting du har fått til! Jeg har også lært litt (med trykk på LITT) hekling på Youtube, det er jo fantastisk at man kan se det i sakte film hva som skal gjøres. Heklet meg bikini med passform i sommer og har begynt på et teppe også. Gøy når det man lager er ferdig, men jeg synes egentlig ikke selver hekliongen er så fryktelig gøy...er nok lkitt for utålmodig av meg.

    SvarSlett
  7. Likte det smykket ditt veldig.......:-D tja, kanskje det hadde vært noe....at jeg heller tar turen:-) men det snakkes vi jo bare nærme om.
    Ha en fin fin dag:-)

    SvarSlett
  8. Så flink du er, jeg kan ikke hekle :)

    Lekkert smykke og ring - er så fint med favorittene som tas frem gang på gang..

    Ang. peismuren er den malt med Flügger Interiørmaling, husker ikke helt typen nå - men det kan jeg finne ut.
    1. strøket slukte maling, neste gikk som en lek. Vi er kjempefornøyd, selv mannen som var veldig skeptisk..
    Deilig å få bort den oransje/røde muren ;)

    Ha en skjønn morgendag, allerede torsdag..

    Jeg har lagt flere dager, fått antibiotika, men forsatt slapp og sliten. Dradd på med både bihulebet og bronkit..
    Men - det går over. Må en tur på jobb i morgen.

    Klem til deg

    SvarSlett
  9. Vad fint du virkar,Eline!!!
    Jag virkade ganska mycket förr,,,dukar,brickband,gardinspetsar,mm...Det är faktiskt ganska rogivande att sitta med,under de långa höstkvällarna. Jag tror jag måste börja igen,fick inspiration av dig nu,Ha,haha!!!
    Vackra smycken,har du också!!!
    Ha en kjempefin Torsdag!!!
    (Jag ska jobba kvällspass i kväll,sedan ledig hela helgen!!!)
    KRAAAM!!!

    SvarSlett
  10. Se her ja, dette blir jo bra. hekling er utrolig gøy.
    Lurt å hekle "blonder" eller mellomverk, det kan brukes til alt og her kan du lage så mange du vil i ulike lengder og mønster...... flott trening.
    Ang. drivvedbeis: den eg brukte er den vanlige men den ser litt brun ut pga at hylla har vert lakka og det var kul umulig å få vekk all lakk som var trekt inni veden , derfor brunnyanser.
    ha ein fin tordagskveld.

    SvarSlett
  11. Wow, så flink du er! Det var så kult m sort :-) og smykket og ringen....oh la la, liker!
    Hånden skal beskytte mot det onde øyet :-D med mer, veldig fint!
    Klem
    Lise

    SvarSlett