02 august 2012

Når en en pepperkakebaker baker........

 Trodde du nå at jeg hadde gått litt av hengslene og begynt med julebaksten? ;)
 Neida, det var bare denne søte sangen som svirret litt rundt i tankene etter jeg hadde laget disse muffinsene. Vel, tok jeg ikke en kilo pepper i, men jeg byttet ut vanlig sukker med canderel Det var visst ingen god ide.

 Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage litt sunnere cupcakes vi kunne kose oss med. Jeg hadde også en liten teskje med vaniljesukker i fordi jeg synes det gir så god smak.
Men selv om jeg var nøye med å måle opp canderel slik at erstatningen for sukkeret skulle bli riktig, så ble dette ingen stor suksess.

 Selve deigen ble klissete og umedgjørlig og ikke hevet de seg heller. Det som kom ut av ovnen var små harde og rare cupcakes. Ikke fristende i det hele tatt. Jeg bare kastet de alle sammen. Det hele ble ganske skuffende.

 Mulig jeg har gjort noe feil her eller så er det ikke riktig så lett å "bare" bytte ut sukker. Tenkte jeg skulle prøve meg igjen å lage cupcakes i dag, hvis vi har alt jeg trenger. Det pøsregner så det frister ikke å gå til butikken, hvis jeg trenger noe, og bilen min står stille i carporten. Det må den også gjøre til bremseklosser og diverse bremsedeler blir byttet. Delene er kjøpt inn og Høvdingen har planer om å reparere den i dag... Hvis han ikke kommer til å regne bort da. For vi har blitt lovet "Heftig" mye regn.
Men hvis jeg baker i dag så blir det nok med sukker. Tror det er det beste. Men hvis du har noen tips for å redusere sukkermengenden så blir jeg glad for det ;)


Ha en flott dag, hilsen "Pepperkakebaker`n ;)

8 kommentarer:

  1. Kjedelig når en ikke får det til som en trodde.
    På blogglista mi ha jeg etpar stykker som baker litt sunnere alternativer. Kanskje du kan finne noen tips der.
    Jeg reduserer som regel bare sukkermengden og og bytter noe av melet ut med havregryn eller sammalt.
    Lykke til med baksten i regnværet :)

    SvarSlett
  2. Så kjedilig.Bytt halvparten av vanlig sukker med candera.Eller bare reduser sukkert.Lykke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Okey, det skal jeg prøve. Takk for tipset ;)
      Ha en fin dag ;)

      Slett
  3. sukker er bra!!! *Sukker til folket* (host - er vist den måntlige som prater) haha...

    håper du har en fin dag! Her sitter jeg å sløver å nyyyyyter stillheten, mens feriebesøket er på vikingmuseum og koser seg og Stine er i barnehagen som (endelig) har startet opp igjen..... Tilbake på jobb neste uke, og kjenner jeg trenger å lades før det gitt :P

    *mange klemmer fra kattedamen* ;)

    SvarSlett
  4. Så koselig at du svingte innom meg i dag =)) Synd med baksten som måtte kastes. Hvis du skulle våge deg på å prøve med det erstatnings-sukkeret en annen gang også...kan du lage punsjeboller istedet for å kaste de mislykkede kakene.Da lager man en deig av smør, tørre kakesmuler, melis, litt syltetøy og romessens (eller ekte rom) og lager kuler som man ruller i nøtter. Målene på dette husker jeg ikke i hodet, men det finnes helt sikkert på nett hvis man googler punsjeboller.De smaker nydelig og det spiller ingen rolle hvor vonde, tørre og harde kakesmulene er, hihi. Lukke til videre med bakedagen din.

    SvarSlett
  5. Kjedelige greier når en legger jobb i det og det hele bare må kastes.
    Har selv ikke prøvd å bake med annet enn vanlig sukker, og tror jeg holder meg til det:) Er en skikkelig søtmons hva kaker gjelder:))
    Jeg sendte deg mail ang. puter med glam. Mine i sølv er forresten bestilt på Ebay, for lenge siden. Og trur faktisk disse har bedre kvalitet enn de ifra HM. For gull putene er bestilt derifra.
    Formen min er fortsatt elendig og er nok mere som jobber i kroppen her.Så skal til reumatolog for sjekk i morgen, spent på åssen det går.
    Ha en fortsatt fin dag og lykke til med nye baksten D:)
    klem sissel

    SvarSlett
  6. Trodde først du hadde bakt pepperkaker ja, og tenkte: Tja, hvorfor ikke:-). Barna her hadde blitt fryktelig misunnelig om jeg hadde fortalt de at noen har laget pepperkaker, for det er noe av det beste de vet, og desember blir litt for kort tid å servere det på. Så ergerlig at det ikke ble noen suksess med cupcaksene da. Like greit å prøve noe annet sundt. Jeg har ikke kommet så langt, men jeg har tenkt å blogge at den banankakeoppskriften jeg la ut for litt siden også kan brukes til cupcakes. Jeg hadde litt for lite banan hjemme(2 stk, nok til halvparten av oppskriften) og prøvde å ha de i muffinsformer. Det ble alldeles nydelig, og jeg syntes jo de er ganske sunne med så mye bananer i. En ide å prøve? Klem

    SvarSlett
  7. Alltid kjedelig når ting ikkje går slik som ein tenker.. For ei lita stund tilbake tenkte eg å bake muffins, og siden oppskrifta sa 10 muffins, så femdomla eg den... men 50 stk vart til 120 stk! Og i tillegg hadde eg vaniljekrem i og frosne bær, så muffinsene mine vart så forferdelig tunge.. nesten berre boss alt sammen. Eller det vil sei dei ligg faktisk i frysen, men eg trur eg kjem til å kaste dei fleste. Betre lykke neste gang :) Ha ein deilig dag :) Godklem

    SvarSlett