15 april 2012

Eventyret om en begynnende veranda.

 Hvis du har vært innom bloggen min før har du sikkert fått med deg diverse innlegg om verandaen vår. Et av innleggene heter: Eventyret om verandaen fortsetter, et annet heter Eventyret uten en veranda.
Det kommer et lite bilderas her i dag bare for å vise bæreverket, om det da er interessant for en interiørblogger. :)

 I tillegg så måtte vi støpe enda en stolpe for å gi støtte til trappen. Trapp fra verandaen (den gamle) har vi ikke hatt så lenge jeg har bodd her. Hvis nå familie og venner sitter humrende med tanke på klatreekspedisjonen som måtte til for å entre vår veranda fra hagen, ja så kan du vel tenke deg hvordan det var. Man måtte ta tak i rekkverket med en fot oppå en opplendt europall og svinge seg oppover som en jungel katt Litt av et syn, kan du tro. ;)

 Med tanke på den gamle verandaen, uten trapp, med dårlige gulvbord med stor flisfare, og et veranda teppe som mistet busten av ren og skjær skrekk, er det klart at jeg virkelig gleder meg til å få en ny veranda. Nå skal det sies at det er en liten ting som ligger som et skår i Fruas glede. Spørsmålet om å ha hele to trapper, en på hver side av verandaen er det en smule uenighet om mellom Høvdingen og Fruen. Diskusjonen har både kommet og gått for å komme igjen på ny. Fruen er i hvertfall den tapende parten i hver trappe diskusjon. Jeg mener bestemt at det blir "gjennomtrekk" med to trapper mens Høvdingen bare ler. Men hvis det blir både upraktisk å ikke koselig for ikke å snakke om gjennomtrekk, ja da skal jeg være den første til å rope ut: "Ha! Hva var det jeg sa." ;)

 Men det er også litt lykke når man ser bort i fra trapper. Vi investerte i å ha en vedlikeholds fri veranda. Gulvbordene er altså ikke vanlig trevirke men kompositt materiale.

Komposittmaterialer eller kompositter er en samlebetegnelse for blandingsmaterialer der man utnytter de gode egenskapene til hver av bestanddelene. (Vikipedia)
Dette gir lang levetid, minimalt med vedlikehold og er værbestandig. Men andre ord vi slipper å beise, olje eller male verandagulvet. Hurra ;) Små fester skrus fast og holder bordene på plass. Vi har gjort det samme på trappen vår også.


Vel, nok veranda for i dag... Ha en flott søndag ;)

7 kommentarer:

  1. Kommer til å bli herlig med en stor og god veranda. Dere trenger litt plass emd så mange i huset. Blir nok mange herlige sommerdager på den fremover.
    Ja det virker som vi har fått til å laste opp bilder nå. Men jeg skal kjøpe meg nye stasjonær data etter bursdagen min kan jeg tenke meg.
    Og da skulle visst min eldste sønn legge inn et program som gjorde det lettere å laste opp bildene. Vi får nå se.
    Ha en herlig dag :)

    SvarSlett
  2. Jøss, her går det jammen unna:) både med blogging og terrasse.
    Gleder meg til å se sluttresultatet:-)

    Ha en fin fin Søndag:)

    SvarSlett
  3. Dette kommer til å bli kjempebra. Deilig å ha ein stor terrasse. Blir spennende å se det ferdige resultatet. Ha ein fortsatt fin kveld. Klem.

    SvarSlett
  4. Om det blir gjennomtrekk så får dere bare sett opp en port! :-) Tror det blir bra med to trapper jeg, da blir jo flere deler av hagen tilgjengelig. En ekstra krok for kaffekos for to! :-)

    SvarSlett
  5. Blir sikkert deilig med verandaen ferdig, uansett om det blir en eller to trapper. Ang. spørsmålet om hvordan jeg steller de blå blomstene...mine dør etterhvert de også, så jeg har ingen kloke ord å dele her desverre. Nyt dagen!!

    SvarSlett
  6. Hei, WOW dette blir jo super veranda. Takk for koselig hilsen. Klem Siv

    SvarSlett
  7. Ja det ska bli roligt att se,om det kommer att bli en eller två trappor,ha,hahaha!!!...Fint kommer det att bli,oavsett...Härligt med en stor fin veranda att "kosa"sig med!!!...Du får hålla oss "uppdaterade"hur arbetet fortlöper...KRAAAM!!!

    SvarSlett