31 mars 2012

Eventyret om verandaen fortsetter....

 Det første innlegget om denne verandaen kom i august 2011. Innlegget finner du HER 

På grunn av at vi ville ha tillatelse og slippe å be om tilgivelse, ble kommunen ringt for å innhente det. Men lett skal det jo ikke være... Den ene visste ikke og den andre mente vi måtte spørre en byggmester. En byggmester ble oppringt og noe svar fikk vi. Men tilbake til kommunens kontorer måtte vi igjen. Det hadde noe med nabogrense og brannforskrifter selv om naboen gav sin tillatelse. Etter mye om og men fikk vi god hjelp av en kommuneperson og alle naboer, selv de som ikke engang kan se verandaen måtte bes om å skrive under på tillatelse. Når alle tillatelser omsider var på plass og  3 måneders behandlingstid ogsåvidere..... Ble vi litt over tre tusen kroner fattigere og en byggetillatelse rikere, og vinteren banket på døren.....

 Derfor fortsetter eventyret nå. Riktignok ble det gravet huller i jorden og stolper ble støpt, selv om vinteren lusket rundt hjørnet. Så var det bare for Høvdingen å kjøpe en sånn fin "skjære opp verandaen sag" og sette i gang. Hele det skrekkelige spetakkelet av den gamle verandaen må ned.

 Leveggen som pusen bruker som springbrett for å komme opp i annen etasje skal bort, og bli borte for alltid. Den lille verandaen i øverste etasje er allerede helt ny. Nytt gulv og nytt rekkverk.

 Selv denne søte lille fuglelampen må flytte på seg. Fugelen er solcelle drevet og lyser så koselig om kvelden.

 Lampen er på magen og solcelle panelet på ryggen. Utrolig de rareste duppeditter som kan lages.

 Høvdingen starter på arbeidet med å rive veranda, Hurra!! Endelig :D

Ha en strålende kveld dere med veranda eller ikke ;)

4 kommentarer:

  1. Dette blir bra veit du :) Eg har vore på verandaen i dag, eg har kosa meg med ein Tuborg (ok... åpna den før kl. 17 men drit i - har ein påskeferie så har ein påskeferie...), lakka neglene mine, fått 364 frekner og vifta med tærne. No griller me pølser til middag og livet er ganske-veldig-supert godt i grunn! God påske til dåke, gleder meg til å sjå ferdig veranda.

    Skal ikkje vera lett med desse kommunale papirmøllene, men det er klart, det er jo ein fordel når dei har kontroll på egne regler og lovverket generelt - trudde det var eit minstekrav?

    Klem ELi

    SvarSlett
  2. SÅÅ kjekt at dere er i gang. Siden jeg nå har en stående middagsinvitasjon, så regner jeg med at den blir inntatt på en helt ny veranda:-) Gleder meg.
    Veldig søt lysefugl;-)

    Ha en flott lørdagskveld :-)

    SvarSlett
  3. Oi, så mange innlegg du hadde produsert i det siste da :) Masse flott!

    Kjempefine egg du lager da, virkelig fått kreativiteten i høygir ser jeg!

    Her går det tregt om dagen - eller det er vel heller tvert imot egentlig. Plutselig er vi i nye jobber begge to, hverdagsrutinene har tatt overhånd, og jeg får liksom ikke gjort noe annet enn jobb, stine og husvask...
    I tillegg tok pc'en min kvelden for sikkert 6mnd. siden, og jeg har enda ikke fått kjøpt meg en ny, så lite aktiv i bloggland også...

    Men, jeg håper du og dine får en deilig påskeuke!
    *klemmer*

    SvarSlett
  4. Sikkert herlig at det endelig skjer noe. Blir spennende å følge fortsettelsen på veranda-innlegg...

    God påske til deg, klem.

    SvarSlett