17 august 2011

Eventyret om en veranda.

Dette er vår fantastiske veranda. Den ble satt opp av de som hadde huset før oss. Den har riktig nok ganske så værbitt overflate, men dette er ikke lekkert i mine øyne. Vepsen derimot er stor fan av vår veranda der den gnafser og gnafser i seg treverket for å lage et bol, ett eller annet sted. Sikkert i nærhelten... "Grøss"

Trappen som en gang stod her ble fjernet da det ble gravet for å lage plass til større vinduer i kjelleren. Her skal det lages lyskasser til vinduene og fylles igjen. For å komme opp på verandaen må man altså klatre... Velkommen!!



Innsiden er like grå og "moderne" som utsiden. Her har vi koset oss mang en sommerkveld, sammen med våre gnafsende venner, vepsen. ;P
Teppet er lagt der for å forhindre flis i tærne og var et tragisk kjøp. Lys grått og passet som et skudd til huset, vi la det svært så fornøyde på gulvet. Men så begynte det å bli et grått støv på møbler, klær og annet. "Hva i all verden "tenkte vi. Regnet det ble det mye verre og støvet la seg høyt på både stoler, bord og blomster potter. Det var teppet som rett og slett mistet "busten". Det holdt egentlig på med å kle seg nakent, rett og slett!!
Heldigvis fikk vi pengene igjen, for det var en fabrikkasjons feil og vi var ikke de første som hadde klaget.





Her ser dere sideveggen. Denne delen skal litt tilbake og så skal det komme en trapp her. Hurra vi skal få verandatrapp ;) Den ene planten du ser er kuletistel som er veldig fin, mens den andre er en hekk plante som vi bare skal fjerne. Selv ikke veranda kassene har hatt noe blomster i år i påvente av rivingen.


Her er Høvdingen i gang med å grave hull til stolper. Det skal bli fire stykker og de skal støpes.Vi skal trekke verandaen ut noe for å få bedre plass. Oj, ja denne verandaen skal rett og slett rives. Jeg gleder meg til det. Alt av materialer utenom bjelkene ligger å venter på oss i garagen. Det har det vel gjort i to år nå, så noe plass til bil der inne er det ikke.

Her er den nye verandaen i annen etasje. Så slik skal den store verandaen nede også se ut. Fin ikke sant?
Her kommer det flere innlegg etterhvert som det skjer ting med verandaen, så følg med ;)

Ha en vidunderlig dag ;)

11 kommentarer:

  1. Det blir nok kjempebra! Høvdingen er flink, så det er jeg trygg på. Gleder oss til å se. Er dette et høstprosjekt, eller starter dere nå og avslutter til våren?

    Takk for veldig hyggelig besøk sist helg!

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Så deilg med flere verandaer....herlig og bo slik:)
    Masse inspirerende på Hr Retro,og fine priser og:)
    Ha en fortjusende kveld
    klemklem

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg :-) Fint at du fant inspirasjon da :-) Det er jo det som er så utrolig gøy med blogging!!! Å finne ideer hos andre og dele selv. Ha en flott dag videre. Klem fra Robrohuset :-)

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å følge dette prosjektet! Du har jammen en flink Høvding;-)

    Klem

    SvarSlett
  5. Hehe, måtte fnise godt for meg sjølv når eg las dette innlegget, spesielt om materialet som har bodd i garasjen ei stund - kjenner meg på ein måte LITT igjen kan du sei. Ting Tar Tid!

    Tusen takk for fine ord, blir så glad :)

    Klem Eli

    SvarSlett
  6. Hei på deg.
    Artig innlegg om verandaen din. Det blir nok kjempebra når dere er ferdig med prosjektet. Gleder meg til å se flere bilder.
    Ønsker deg en riktig fin onsdag.

    SvarSlett
  7. Dette kommer til å bli kjempebra når dere får den ferdig. Da kan du steile og kose deg på en flott veranda. Lykke til med arbeidet.
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  8. Det blir nok mye finere når dere får snekkert litt ja tenker jeg! Rart hvor forskjellig man kan tenke når man pusser opp.....det merker man når man kjøper brukt bolig:)

    SvarSlett
  9. Blir lekkert - gleder meg til å følge med :)

    Og for en kos Oslo-tur - herlig med litt alenetid og bare nyte hverandre. KOS :)

    Ha en skjønn fredag og god god helg!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  10. Jag har varit inne och tittat på din fina blogg!!!Här är så mycket vackert och fint att se!!! Lycka till med verandan,det kommer att bli Jättebra!!! Stor Kram ifrån Sverige!!!

    SvarSlett
  11. <gleder meg til se masse bilder av ny verandaen din !! For et nydelig bildet av deg der du sitter på badet i Holmenkollen hotell. Og TUUUUUSEN TAKK for kjempekos kommentar inne hos meg :)
    Klem klem og klem

    SvarSlett