02 juni 2011

Før og etter makeover benk.

En gammel benk blir ny.
Denne gamle trebenken har stått på soverommet i enden av sengen i flere år. Men da jeg fikk puffene av ei venninne så ble den satt bort. Men så fikk jeg ideen om at den kunne bo på trappen, istedet for at den skulle støve ned i kjelleren. Men trehvitt...?? Ikke tale om!!


Her er den under grunnings prosessen. Heftgrunn etter en massiv pussing med sandpapiret. Den var lakket så jeg ville forsikre meg om at jeg pusset overalt.

Her er den ferdig.

For å prøve noe nytt ble den malt med sort matt maling. Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det ble helt topp for etter tre malingstrøk, så synes jeg at støvet omtrent "henger" seg fast i den. Men så kan det jo også være forandringen fra høyglans til matt.


Nå har den kommet ut på trappen, etter å ha måtte bodd inne på grunn av alt regnet og vindene den siste tiden.

Reinskinnet har blitt flyttet ut og her kan jeg sitte i morgensolen og kose meg med en kopp te. Deilig ;) Den tønne tingen er en form for kinner. Her er litt fakta:

Den eldste måten å lage smør på foregikk i en kinne, og prosessen ble kalt å kinne smør. Syrnet fløte ble helt oppi ei kinne, som var en høy smal treform med et hull i lokket. Gjennom dette lokket ble en stav dratt opp og ned. Ved skvulpinga av rømmen ble smøret skilt ut. Senere kom kinner som var liggende med sveiv som gikk rundt inni. Det som ble igjen i kinna når smøret ble tatt vekk, kaltes saup eller kjernemelk. Smøret ble vasket, knadd og saltet. Det finns også motoriserte kinner til hjemmebruk.

Kilde: melk.no


Tønna kommer fra gården utenfor Mosjøen som mine besteforeldre hadde. Den bor på trappen er litt rusten og sliten men veldig koselig å ha den der.

Jeg ble faktisk veldig fornøyd med at krakken ble svart. Da står den i stil med ut gangsdøren vår.


Dekket på trappen er såkalt kompositt gulv og er vedlikeholdsfritt. Noe som jeg er veldig glad for. Deilig å slippe å tenke på at den trenger vedlikehold.

En liten detalj av sveiven på kinnetønna. Den ruster stakkars.
Nå legger Høvdingen og jeg snart i vei mot Paris. Om noen dager skal vi på kjærestetur dit og jeg gleder meg masse ;)

Ha en flott dag ;)

5 kommentarer:

  1. Så flott den ble! Passer jo så godt på trappa :0) Så heldig du er som har ei slik fin kinna, flott kontrast mellom den og den sorte benken. Kos dere så masse på kjæreste tur!!
    *Klem*
    -Kamilla-

    SvarSlett
  2. Kjempefint ble det :) Og for et flotters og tøft gutterom du viser i forrige innlegg.
    Ha en fin kjærestetur:)
    klem

    SvarSlett
  3. Så fin benken ble, det er så lite som skal til...bare litt maling.

    Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  4. Det ble KJEMPELEKKERT! Veldig flotte kontraster på trappa di! Genialt med terrassebord av komposittmateriale -ikke noe vedlikehold, bare kos! :)
    Jeg skal vise deg ringen! Den er så FIIIIIN! :)
    Kos dere i Paris! ELSKER Paris! Bodde der i et år og koste meg gløgg.. og brukte MYE penger på shopping... hi hi...
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  5. Jeg tror rett og slett at jeg må slutte å kaste gamle ting....Når jeg ser hvor fint du tryller fram gammelt til nytt! Kan du være så snill å sende over litt kreativitet til meg?...hehe

    Jo takk, kos å prate med deg også på teletuten;-)
    Kos dere masse på kjærestetur i Paris, så skal jeg sitte spent å vente på om det kommer noe blogg innlegg derifra;.-)
    Ha en fin fin dag, og en riktig God tur;-)

    SvarSlett