11 februar 2011

Farging av tekstiler.

Farging av tekstiler.
Jeg har i dag prøvet noe nytt. Vel, en gang da jeg var 18 år prøvet jeg meg på klesfarging men resultatet ble heller dårlig. Siden har jeg aldri farget tøy. Men i dag plukket jeg frem de nøye utvalgte tingene som skulle få ny farge og la de i vaskemaskinen. Tingene skulle bli svarte.


En stor duk, en badematte en liten heklegardin, to små duker og to nuperelle duker. De to nuperelle dukene fant jeg på bruktbutikken.
To pakker Dylon tekstilfarge og en pose "salt" kjøpte jeg på en malebutikk i byen. Jeg trodde egentlig de store matvare kjedene hadde klesfarge, men det var nok før. (Hmm, tror jeg begynner å bli gammel som husker ting som var "før";)


Jeg leste instruksjonene veldig godt. Beskyttet hendene og øynene. Kan tro jeg følte meg lur der jeg satt foran vaskemaskinen med gummihansker og solbriller på. ;) Men jeg tok ikke noen sjanser. Nå har første maskin ferdig og resultatet ble kjempe bra. Det er så gøy. Tøyet vaskes igjen for å få vekk overskudds farge, men før og etterbilder kommer i eget innlegg.

Dette skal jeg gjøre med flere ting, det er helt sikkert ;)

Tusen takk for alle svarene jeg fikk på spørsmålet mitt. Ser jeg må redigere etikettene litt men ca 100 innlegg er nå plassert i kategorier.

Da ønsker jeg dere en strålende helg ;)

10 kommentarer:

  1. Kjekt med farger;-)

    Stikker innom for å ønske dronningen en fabelaktig helg.

    klemz

    SvarSlett
  2. ..haha..jepp husker også det - at jeg farget tøy en gang som 18 åring - mislykket!!..

    ..haha - "før" ja - da fikk du kjøpt nypesuppe også da..i butikken og ikke bare på IKEA..men det var "før" det!!..

    Ha en superduper fredag!!

    KlemKKann

    SvarSlett
  3. Ja, det begynner å bli noen år siden jeg farget og lagde batikk ;0) Jeg trodde også man kunne kjøpe i butikken *Smile* He..he..he...
    Høres ut som at resultatet blir bra, gleder meg til å se!! Lykke til i give awayen min, koselig at du ville bli med :0)
    GOd helg *Klem*
    -Kamilla-

    SvarSlett
  4. Hehe, vi snakket akkurat om tøyfarging på jobb og da var det ei som hadde funnet farge på Mega:) akkurat som i "gamle" dager;)

    SvarSlett
  5. Ånei, selger de ikke klesfarge på butikken lengre??? Da må jeg jo være gammel jeg også...=/
    Har alltid tenkt å prøve skjønner du, men har aldri tatt sjangsen;)) Håper du viser et supert resultat, for da skal jeg også tørre å prøve!
    (lurer på hva mannfolket kommer til å si om jeg må ve han ta med seg klesfarge hjem fra jobb...;)
    Ha en nydelig helg, klem♥

    SvarSlett
  6. Dylon farge er helt super. Jeg bruker den stadig vekk, på klær som er blitt misfarget, har fått flekker som ikke går vekk og denne uka har jeg farget en haug med håndklær som ikke var helt hvite lenger, de ble turkise og lilla. Og nabokona lurte på om jeg hadde vært på håndklesalg, det hang så flotte håndklær på snora hos oss.......

    Ønsker deg en fargerik helg, klem ann helen.

    SvarSlett
  7. Spennende!

    Definering av etiketter kan være en stor jobb, når man har mange innlegg, men verdt det når det er på plass ;-)

    Jeg vil anbefale deg å ikke lage for mange kategorier, da mister det litt av nytten. Det skal jo gjøre det enklere å finne frem ;-) Lag heller videre kategorier. Disse kan f.eks. legges i samme kategori:
    Kartell (1)
    Lampe (2)
    Lykt (1)
    Lys (2)
    Lysestaker (2)

    Men det er mine preferanser ;-)

    Ønsker deg en super lørdag!

    Carina ;-)

    SvarSlett
  8. Farging er artig! Lenge siden jeg har gjort det nå... følte meg litt inspirert nå :)
    Ha ei super helg!
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  9. Hehe... Jeg ser deg for meg foran vinduet på maskinen klar til kamp med briller og hansker på!
    Minnes min mors bannskap over elendige resultat på hjemmefarging, men jeg tok sjansen selv og ble fornøyd. Tror nok du overlever neste runde uten de solbrillene altså...
    God helg/Dekoratøren

    SvarSlett
  10. Gleder meg til å se resultatet av fargingen.
    det er da gamle ting blir som nye.

    Tusen takk for koselig kommentar fra deg!
    Jeg er veldig fornøyd med bokhylla.

    Ønsker deg en flott uke med hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett