12 mars 2010

Kjøkkenrenovering, himmel eller helvete??

Vi er nå i start gropen for å planlegge en total renovering av kjøkkenet vårt. Med andre ord.... Nytt tak, gulv ,vegger og selvfølgelig innredning og hvitevarer. Mye å tenke på, mye å ta stilling til og så er det det med å bli enig om ting oss to i mellom. Høres det ut som himmelen?? Vel, det er det ikke!!

Først og fremst skal vi velge innredning, der har vi satt noen kriterier: Hvitt og mest mulig stilrent, minimalistisk om du vil. Nå fant jeg et sort kjøkken som jeg ganske enkelt falt pladask for..... Sort innredning, sort gulv og tapet med bjørkeskog i sort og gull.... "Drømme...."

Men det blir nok i lengden ganske mørkt og jeg elsker kontraster så det skal være hvitt.


Hvitt kjøkken med sorte hvitevarer!! Det skal vi ha, og dette er vi enig om... Men når det kommer til de hvite sortevarene så er vi uenige. Ikke at sortevarene skal være hvite... Nei, jeg mener svarte, det er ikke problemet. Valgmulighetene er ganske store selv om de skal være sorte. Ta feks: Induksjonstoppen. Høvdingen har falt for en med alle fire platene på rekke og rad. Ikke i "firkant" slik som er vanlig. Er jeg enig? Nei, ikke i det hele tatt. Jeg vil ha i firkant da jeg mener det er mest praktisk for meg. Siden jeg lager mest mat har ikke jeg for trinnsrett da? Eller er det bare å bøye seg for menn og deres forkjærlighet for duppeditter??

Nei jeg bøyer meg ikke og vi diskuterer så fillene fyker. Tankene går til alle dere som har renovert.... Hvordan ble dere enige?? Uten at forholdet røyk??

Kjøkkeninnredning.... Siden vi har funnet den vi vil ha så er det bare prisen som er avgjørende. Velger vi økonomi utgaven, flatpakket HTH med en veldig foliefeeling?? Eller dyrere med skikkelig kvalitet?? Hvis du nå tenker at dette er nok et rimelig kjøkken, så joda, helt til vi dytter inn de spesielle hvite sortevarene, med egenskaper man knapt kan tenke seg... "Spesielle finesser" av alle slag, som mannen vil ha. Joda noe av dette vil jo jeg også ha, men å lese tykke instruksjonsbøker hver dag for å kunne lage mat.... Nei det vil jeg ikke.


Ja også benkeplate i stein... Men den har vi funnet og bestemt oss for. (Puh) Disse kjøkkendamene rundt om kring sier at man må kjøpe alle hvite sortevarer fra samme leverandør, for å unngå mulige fargeforskjeller. Vel når den hight teck viften kommer fra et heelt annet firma, så hva gjør man da?? Nei ikke om jeg vet.
Hva skal man ha på gulvet, veggene og i taket?? "Gruer seg" Vi er veldig uenige til vi blir enig. Jeg synes kjøkken planlegging er et sant helvete!! Ikke er jeg redd for å si det heller!! Men nytt kjøkken... Ja det vil jeg gjerne ha.

Da får jeg gi meg i kast med flere kjøkkendetaljer....

Kjøkken bilder funnet hos HTH og Systemprodukter.no.

Til familien som leser dette: Ha humor i tankene når dere leser ;)

12 kommentarer:

  1. haha, herlig lesing når man leser med en klype humor;-) For de som skjønte hva jeg mente med den setningen....

    Det er skrekkblandet fryd, og et sant himmelhelvete mens det står på! Men fy så godt det er når dere er ferdig!;-) Da er det bare himmel... LOVER!

    Ingen tips om hvordan klare det uten at forholdet ryker=P For her var vi (heldigvis ser jeg) enige i det meste! Men om han får viften han vil ha, så får du siste ordet når det kommer til koketoppen? Eller omvendt....

    Lykke til! Og prøv å kos dere med planleggingen av drømmekjøkkenet;-)

    SvarSlett
  2. Hehe... Jeg stemmer for flatpakket HTH, og pengebruk på kule dippedutter som gjør kjøkkenet ditt unikt :)
    Instruksjonsboken trenger du bare lese en gang, så kan du det, og du kan brilliere med teknologien mens middagsgjestene beundrer deg :)
    Kokeplater på rekke og rad hørtes jo genialt ut :)
    Men men - lykke til...

    SvarSlett
  3. Ja det skal ikke være lett.
    Godt en kan være uenig til en finner den beste løsningen.
    Lykke til :)
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  4. Noen ganger (veldig få ganger) er det ok å være alene, he he.
    Min erfaring er at kokeplater på rekke må være drømmen, oversiktelig og du slipper kokende damp når du skal røre i de innerste grytene.
    Blir spennende å se hva dere ender opp med, lykke til.
    Klem Laila

    SvarSlett
  5. Ikke alltid like enkelt å bli enige nei. Vi holder på å pusse opp hovedbadet. Nærmer oss mål, og vi er nå blitt enige til slutt, litt kompromiss fra oss begge, så har det gått seg til. Blir spennende å se hva dere blir enige om til slutt. Klem

    SvarSlett
  6. Hmmmm, Jeg er glad jeg slipper å bli eninge med noen om noen ting i det hele tatt jeg.....Har jo bare meg, og ikke skal jeg pusse opp noe heller;-)hehe...Jeg er sikker på at hva dere enn velger av div svartevarer så blir det stilig til slutt likevel....Dere har ett flott hjem fra før, og enda flottere kommer det til å bli nå;-)

    Og du...Daffedressen er onepice, og kjempe deilig å daffe rundt i hjemme...Og bompibjørnene er jo både søte og snille...sååååå

    He he, ha en god kveld snuppa;-)

    SvarSlett
  7. Hmm...morsom lesing dette ja!Blir sikkert fint uansett hva dere velger.Stilig med Sorte hvitevarer mor hvitt kjøkken,det kan jeg så absolutt se for meg!Ønsker deg en kjempefin helg,klem sissel

    SvarSlett
  8. He...he...he... *Smiler* Kjenner meg igjen fra den tiden vi bygde huset! Så mange diskusjoner om stil og funksjoner. Vi er veeeeldig ulike mannen min og jeg. Men vi endte opp med noe vi begge kunne godta, kompromi er tingen! ...Selv om det av og til må svelges noen kameler ;0)
    God helg! *Klem*
    -Kamilla-

    SvarSlett
  9. Dette blir jo spennende. Ikkje lett å bli enige. Da vi byttet kjøkken, bestemte eg alt for han er ikkje interessert i interiør i det hele, men kom igjen da det skulle monteres da hadde han tusen innvendinger. Men vi er fremdeles gift (utrolig nok !!)

    SvarSlett
  10. ..oj det blir spennende å følge med!

    Kos deg med planlegging..

    SmilKKann

    SvarSlett
  11. Lykke til med oppussing. det er ikkje enkel sak nei :)
    Ha ei fin ny veke
    Klem

    SvarSlett
  12. Jeg syns absolutt du bør vurdere enn ny tattis ja.....det har jeg gjort, og jeg vet hva neste motiv blir og...en engel som går fra ankelen og opp til kneet, på framsia på en måte...men den kommer jo seff til å koste litt...så her må det sparing til;-)

    SvarSlett