04 desember 2009

Fristelser.....

Crunchy nougat heter denne fristelsen som jeg har laget. Vi er ikke best på tørre julekaker, de blir ikke spist opp. Så i år lager jeg litt julegodt i stedet. Begge disse oppskriftene har jeg funnet i et gammelt bolig pluss blad.

Dette trenger du:
200 g bløt nougat
200 g mørk smeltet sjokolade
200 g cornflakes
skåldede mandler til pynt



Slik gjør du:

Sjokoladen smeltes i vannbad sammen med nougaten.

Cornflakes vendes i sjokoladen. Når massen er litt avkjølt formes små boller med to skjeer.

Dryss over hakkede mandler før bollene stivner.

Her er de fiks ferdig i en kakeboks.... Nam...



Så prøvde jeg meg på noe annet:

Nougat godt.

Dette trenger du:
(20 stk)

300 g nougat
50 g hassel nøttkjerner, hakkede
ca 20 små konfekt former
mandler eller pistasje nøttkjerner.





Nusselige konfekt former eller? Disse har jeg funnet i Oslo, på en shopping runde med min "svigerinne" ;) Det var en kjempe koselig tur forresten ;)




Dette gjør du:
Bruk rom temperert nougat og rør inn hakkede hassel nøttkjerner.
Fyll sjokoladen i små former og putt pistasje nøttkjerner på toppen. (Eller mandler) Settes kaldt.
Her plassert i et gammelt løwe glass, som jeg har fått fra min mor og hennes mann ;)




Så har jeg gjemt de godt nede i kjelleren. For av en eller annen merkelig grunn..... Så forsvinner gjerne slik helt av seg selv, hvis det ikke passes på. Kanskje det er små julemus på to ben, som bor der nede?? Ikke godt å si ;D






Lette og gode som det går raskt å lage. Raskt liker jeg godt.
Ha en flott dag, den fjerde dagen i desember ;)





25 kommentarer:

  1. Nam Nam, her var det mye godt på en gang du:-)

    Klem og klem

    SvarSlett
  2. Her var det mye godt, som jeg nok kommer til å prøve. Småkaker er nesten ikkeeksisterende her. Men brente mandler og forskjellig hjemmelaget konfekt blir det litt av, og disse du har laget var nye for meg.
    Kikk inn til meg så får du se hva jeg har brukt noen av brikkene dine til, og bli med på trekningen i forrige innlegg.
    Klem Laila

    SvarSlett
  3. Jeg er egentlig ikke noe søtmons , men tror jeg må forsøke dette.
    Ha en fin fredag
    Klem

    SvarSlett
  4. nam nam nam.... plutseligt har eg vært på besøk, og da er det ikke mange igjen ;P

    klemmer

    SvarSlett
  5. Hei hei..

    Har ingen planer for nyttårsaften what so ever......det tar jeg som det kommer rett og slett.

    Klem og klem

    SvarSlett
  6. Jaaaa, det hadde jo vært kjempekos. Dere er jo alltid velkommen hod meg vettu;-)

    Men dette kan vi jo snakke nærmere om?!

    Klem og klem

    SvarSlett
  7. Oi oi oi! Dette så godt ut!! Skjønner godt du har noen mus som får det til å forsvinne :0)
    *Klem*
    -Kamilla-

    SvarSlett
  8. Her var det flere gode fristelser.
    Det går nok litt begge deler her. Jeg spiser helst godterier, mens min mann spiser kaker. Ungene spiser litt begge deler.
    Så da må det lages litt av hvert.
    Ha ei flott helg :)

    SvarSlett
  9. åå det så godt ut!!! jeg skjønner de julemusene godt jeg!:)

    SvarSlett
  10. Deilig... Slike vil jeg prøve å lage :) Bare dumt at ikke mannen kan spise de, han som er alergisk mot nøtter...

    SvarSlett
  11. Men hvor kjøper du nogaten?

    SvarSlett
  12. Mmmm. Blir rent sulten her jeg sitter. Ser veldig mye bedre ut enn tørre julekaker :-) God helg.
    Klem

    SvarSlett
  13. Fikk vann i munnen av bildene dine. Skjønner godt at de bare forsvinner, visst du ikke gjemmer de....

    Ønsker deg en flott førjulshelg, klem.

    SvarSlett
  14. ps: rudolf tror jeg sprang fra kremmerhuset i fjor...

    SvarSlett
  15. Ei stund siden sist,men følger jo med da.Håper at det går bra med deg nå,ser på innlegget ditt lengre ned her.At d ikke har hatt det så bra.Ja,det er ikke noe særlig når en blir så plaget.Så fine oppskrifter du har lagt ut,skal iallefall prøve den første der!Her har d ikke blitt så masse juleforberedelser enda,for det er ikke det samme her uten min kjære Daisy.Sånn er det bare og jeg sørger nok temmelig mye til at det liksom var et kjæledyr,men for meg betydde ho så veldig mye.Men,med tiden må d vel bli bedre...Ha ei fin adventshælg,klæm sissel

    SvarSlett
  16. Oiii det så veldig veldig godt ut..
    Mmmm må prøves.
    Men som Karen lurer jeg veldig på hvor man kjøper NOUGAT????
    Har flere ting som skal lages med nougat i hodet (er ikke så glad i kaker jeg heller men tenkte jeg skulle lage noe godis til jul, fint som ekstra gaver også)

    Er litt koselig å lage ting da.. Og har heldivis en søtnos som elsker søte ting hehe.. Så han får være prøvekaninen min. hehe..

    Takk for kometar foressten men er ikke helt fornøyd med den bakgrunnen selv da, men jeg skal fikse litt hehe..

    Kos deg masse i denne julemåneden..

    Klemmer

    SvarSlett
  17. Flink du er som lager selv. Mine favoritter er brente mandler og kokosmakroner.

    SvarSlett
  18. Umm - jammi - ser sååå godt ut!
    Takk for gode tips til julekonfekt!

    Ha en super mandag!

    SmilKKann

    SvarSlett
  19. Hei igjen, har lagt igjen en kommentar før om duken med brikker på. Har noko rota litt under topplokket, var jo Villmakstausa jeg kjøpte de av.
    Klem Laila

    SvarSlett
  20. Er i bloggen å roper på meg når jeg ikke her der, men når jeg kommer tilbake, går inlegg etter inlegg forbi uten en eneste kommentar fra fugledamen :(

    SvarSlett
  21. Hei :-)

    Bare en kjapp tur innom for å si at jeg lever fortsatt :-) Skal flytte møbler i dag..er det som er meningen hvertfall...har holdt på fra tidlig morgen til sene nattetimer...kjenner hele kroppen skriker "HVILE" men kommer en tid for det også :-) bare ikke nå...

    Så jammen gode ut de kakene dine :-) her i huset spises også de bløte julekakene opp :-) Pleier å ha sarah bernard,delfiakake,snickerskake,"neger"boller...nam nam...Men spørst om det ikke blir alle slagene i år. Har alltid minimun 7 slag...og gir meg vel ikke før jeg får 7 i år heller...er ferdig med 3...nei nå får jeg pakke videre :-)

    Ha en fantastisk helg :-)


    MAnge klemmer ifra meg

    SvarSlett
  22. Mmmmmm ja takk begge deler!hehe.. Hørtes utrolig godt ut..

    God helg:)
    klem

    SvarSlett
  23. Ønsker deg en deilig førjulshelg.

    SvarSlett
  24. Åhh.. dei såg utrulig gode ut :) sjølv er vi ferdig med 7 sorter. Trur det ikkje blir så mykje meir julekakebaking på oss, det som gjenstår er pynting av pepperkaehus :) Kanskje eg får tid til det før jobb i morgen. Dumt med arbeidshelg før jul.. hehe :) Ha ei herlig helg videre! Godklem

    SvarSlett
  25. Mmmm, ser veldig godt ut.

    Julegavetips fra meg:

    http://deluze.blogspot.com/2009/11/pappa-og-hans-kamp-mot-kreft.html

    SvarSlett