20 november 2009

Når uventede ting skjer......

Et par timer etter jeg postet forrige innlegg (altså på søndag) skjedde det noe. Etter en utrolig flott helg, begynte jeg på søndag å få vondt i den høyre armen min. Jeg orket ikke å sitte så lenge på nettet, og logget av. Ikke orket jeg å besøke alle som hadde vært innom meg, og ikke orket jeg å skrive så mye.Etter å ha sittet i ro i ca 45 min, med smerter i armen i rundt tre timer..... Sa det ganske enkelt PANG! En intens følelse av å besvime, bli skikkelig dårlig, og kvalme alt på en gang. Jeg følte at jeg "mistet meg selv" og en intens smerte i armen. Så intens og kraftig var smerten at jeg aldri før har opplevd noe lignende. Stikking i føttene hadde jeg også. Dette er ikke likt meg selv med EDS en min (Ehlers Danlos Syndrom) og kroniske smerter i årevis. Jeg skal innrømme at jeg ble redd, skikkelig redd. Jeg skremte Høvdingen ganske så kraftig også...

Han ringte legevakten og vi fikk vite at de kunne gjøre lite,(etter masse spørsmål) utenom å sende meg til Tønsberg sykehus.(Jeg unngår sykehus og leger for en hver pris...) Vi ble enige om å se det litt ann, men å dra til legen tidlig morgenen etter. I halv åtte tiden på kvelden begynte det å roe seg litt, for så å øke på igjen utover kvelden.
Jeg er jo vant til at type smerter forandrer seg og endrer seg i intensitet, men noe slikt har jeg aldri vært borti før. Dette fikk meg til å tenke på meg selv og alle andre som lever med kroniske sykdommer og daglige smerter. Reagerer vi senere på nye smerter enn andre, siden vi er "vant" til å ha det?? Eller kjenner vi kroppene våre bedre enn andre "vanlige" mennesker uten kroniske sykdommer?? Venter vi for lenge med å dra til sykehus, fordi vi tror at det ordner seg? Eller er det bare meg som er sånn??



Mandag dro jeg til legen, fremdeles med mye smerter og ble sjekket for ditt og datt. Skal en tur videre for å sjekke hjertet, selv om det etter ekg ser bra ut. En kur fikk jeg med hvis det kom fra skulderen. Hmm, kanskje tak maling er noe jeg IKKE bør drive på med?? "Ironi".
Videre var jeg hos fysioterapauten og hun lurte på om det kunne være nerver i klem, og trykte og jobbet med nakke skuldre og mer. Så i går var jeg helt vissen, og sliter fremdeles med smerter i armene, altså begge , nakken og bena. Men smertene er mer levelige nå.

Jeg får ikke gjort noe særlig, orker ikke å sitte noe særlig på PC en, orker ikke å bla i Interiørbladene, noe som jeg elsker å gjøre. Alt jeg gjør er en kraft annstrengelse. Men andre ord... Jeg får ikke gjort NOE som helst. Ikke noe interiør greier, rett og slett fint lite bortsett fra å håpe at dette snart går over.
Men jeg skal innrømme at jeg har hatt en skremmende opplevelse, og jeg skjønner at jeg fremdeles gjør for mye. Men en balansegang virker helt umulig å finne. Selv om jeg prøver gang på gang. Men en ting er jeg glad for... Ingen av barna var hjemme da det skjedde, og jeg synes det var godt at de slapp å se meg slik. Men vi har fortalt dem hva som skjedde.
Jeg kommer til å blogge hvis jeg orker...Blir det lenge stille hos meg, vet dere nå grunnen.
Da får jeg ønske dere en flott helg, og så skal jeg prøve å titte innom dere som har vært hos meg. Beklager hvis jeg ikke skriver mye eller ikke orker å komme innom akkurat deg nå.


18 kommentarer:

  1. Uff, kan tenke meg høvding ble skremt ja.....er aldri noe gøy med sånne smerter.

    Godt å høre at det har gitt seg litt da.
    Ha god bedring og en flotters helg.

    Klem og klem

    SvarSlett
  2. Jeg tror bestemt at det erslik. Vi er så vant til smerter , tåler muligens mer og drøyer i det lengste med leger å sykehus. Kjenner meg veldig godt igjen på det du skriver der.
    Håper de finner ut av det.
    RIKTIG GOD BEDRING TIL DEG.
    Klem

    SvarSlett
  3. Huff, så skummelt! Skjønner godt at dere ble redde jeg, tror jeg hadde blitt vettskremt selv jeg. God bedring, håper du får en fin helg. Selv har jeg akkurat vært og vaksinert meg mot svineri, så jeg regner med det blir en litt uggen helg på meg. ;)

    SvarSlett
  4. Uffda,det var ikke koselig å høre!Skulle komme innom deg å fortelle deg at du må se 3d ultralyd bilde på bloggen min:)Siden du aldri har hørt om det ville stolte meg fortelle!

    god bedring og god helg
    klem fra Lill

    SvarSlett
  5. Huff, så skremmende opplevelse da. Ikke noe særlig med de daglige smertene heller. Ordentlig god bedring til deg og god helg.
    Klem

    SvarSlett
  6. Uff dette hørtes ikke ut som noe god opplevelse! Føler med deg og vet akkurat hvordan du hadde det...har opplevd noe lignende selv...tank at musler og nerver kan gjøre sååå vondt!! Helt utrolig...fikk diare også jeg...den gangen det skjedde med meg...trodde med engang det var noe med hjerte.. men legen forklarte det med at man ofte kan få diare og kvalme når man får skikkelig angst..

    Håper du blir bedre igjen fort :-)
    Ble ikke tid til noe julemesse på meg så blir homeparty :-) Har allerede hatt ett og tjente 4000 kr på ett kvarter :-) SÅ da blir det julegaver denne jula også :-) hehe :-) Skal ha to homeparty til før jul :-) Er så gøy når folk kikker slik på det man lager :-)Blir overivrig jeg da..og overarbeidet :-) Men men ...koser meg :-)

    Ha en flott helg :-) Samboern og jeg skal ut å spise nå snart og på kino etterpå :-) Gleder meg :-)

    Klemmer ifra meg :-)

    SvarSlett
  7. Ojda, det hørtes ikke mye godt ut! Får håpe at det bedrer seg etterhvert. Du får være streng med deg selv og slappe av som best du kan. GOD BEDRING!
    Klem Elin
    :)

    SvarSlett
  8. Ta det med ro og så håper jeg at du kjapt kommer i nogenlunde form. Det er litt viktig nå som det snart er jul. Klem:)

    SvarSlett
  9. Tror det er ganske vanlig og sette alt på samme konto, i hvertfall gjør jeg ofte det. Håper det går bedre med deg nå.
    Klem Laila

    SvarSlett
  10. Uff, dette hørtest ikkje godt ut. Håper det ordner seg så du blir heilt bra. God bedring og ha ei fin helg.

    SvarSlett
  11. Hørtes ikke noe godt ut nei, håper det går på fram med deg. Ta vare på deg selv, ønsker deg en flott helg. Klem

    SvarSlett
  12. Uff så vondt å høre da. Ikke noe godt med slike intense smerter. Men ja, det er nok slik at når en er vandt med smerter, så lar en det gå, kanskje litt for lenge før en oppsøker lege.
    Ønsker deg riktig god bedring.
    Håper du får ei helg med lite smerter :)

    SvarSlett
  13. uff so skummelt! Håper det ordner seg og at du orkar å halde på med det du likar:)

    Anita

    SvarSlett
  14. Oi! så ekkelt! Det første jeg tenker, er jo at det er hjertet, så det var bra det ikke ser ut til å være det!
    Jeg tro at i hvert fall jeg blir litt vel "avslappet" i forhold til smerter, siden jeg har kroniske smerter, og alltid vondt. Jeg er så vant til det, at det skal en god del til før jeg gidder å gå til legen med det. Men det fører jo og til at jeg ganske kaldt og rolig evaluerer smerten/ skaden før jeg gidder å oppsøke hjelp.
    Dessverre fører det jo og til at jeg ikke oppsøker hjelp når jeg kanskje burde det, og jeg blir veldig utålmodig med skader, og belaster skaden før jeg burde fordi jeg jo er vant til å ha vondt, og ikke egentlig tenker at det skal bli smertefritt.
    Håper du blir bra igjen snart!

    SvarSlett
  15. God bedring! Håper du passer godt på deg selv og kommer sterkere tilbake en annen gang :-)

    SvarSlett
  16. God kveld vakkre kvinne! Dette synes jeg var veldig leit å lese! Du har nok påtatt deg litt for mye ettersom du har hatt en "bra" periode! og nå slår det tilbake på deg! Håper og krysser fingrer og tær at smartene gir seg! Og så får du bare ta en dag om gangen og prøve å gjøre det beste ut av det. Man kan ikke alltid være superkvinnen, selvom vi gjerne vil! Ønsker deg i hvertfall god bedring og håper du kommer snart tilbake! En varm klem fra meg som allerede savner deg;)

    SvarSlett
  17. *klemmepå* Ta vare på deg selv, og legg ned den malepenselen med en gang...! Hihi (satser på å ta deg på fersken i litt snikmaling)

    SvarSlett
  18. Hei :-)

    Hvordan er formen? Tenker på deg.... håper du har hatt en fin helg og at formen er bra igjen :-)

    Klem

    SvarSlett