23 mai 2009

Farfars kommode.

Jeg var innom bloggen til Linda i Lindas skattekammer
i går. Hun hadde funnet seg en flott gammel kommode. Jeg skrev i kommentaren til henne at jeg også hadde en kommode ala den hun hadde funnet. Så hun ville se den.... Her er den. Både kommoden og speilet er i "samme serie". Farfar laget også en mindre speilramme. Den fikk jeg satt speil i men gav den til min far, fordi han har spillebordet i samme serien. I ettertid har jeg angret på at jeg gav fra meg det lille speilet, men men. Jeg fikk jo etterhvert det store speilet som passer supert til kommoden.
Her er den. Jeg har ikke gjort noen ting med den, den er akkurat slik den var da den ble laget.


Gammel lås, litt nostalgisk for meg.



Mønsteret som farfar har skjært ut.



Ganske flott synes jeg. En produktiv mann var min farfar ;)





Pynten som står oppå den nå. Den forandres jo hele tiden så... ;)





Litt av toppen på speilet. Mønsteret går igjen, som du ser.






Her hele speilet med spydene på toppen.
Ha en fantastisk helg ;)







8 kommentarer:

  1. Heisan!
    For en NYDELIG kommode!!
    Så heldig du er!!
    Før i tiden var det så mye fint håndtverk!!
    Og mye håndlaget, med fine utskjæringer.
    Min farfar var møbelsnekker, men var i motstandsbevegelsen, og tatt av tyskerene og sendt i konsentrasjonsleir, hvor han ble henrettet.
    Vi ingen møbler etter ham.

    Det ser så koselig ut hjemme hos deg!
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  2. Må kose deg masse i utdrikningslag :) Ja, vår trapp skal være hvit, i høyglans, og med små visdomsord på trappetrinnene :)

    SvarSlett
  3. Nydelig kommode og speil.
    ha en koselig helg vidare.
    Kos deg
    Klem

    SvarSlett
  4. Ja hvordan viste jeg at det var din farfar som hadde laget kommoden...
    Du skrev bestefar....men det var nok bare "flaks" at jeg skrev feil ;O)
    Kommoden var iallefall flott med fine utskjæringer!
    Speilet like så!
    Det er noe spesielt med slike møbler som er arvet og vekker gode minner.
    Ta godt vare på denne!

    Klem til deg!

    SvarSlett
  5. Så fantastisk å eie noe så flott som atpåtil er laget av en i familien!! Ta godt vare på det..:-)

    SvarSlett
  6. Så lekker den er! Ordentlig koselig med slike gamle ting med en liten familiehistorie :-)

    SvarSlett
  7. For et nydelig møbel!må være morro og eie dette som er hådlaget i tillegg.og fint at du har bevart dette som det er,og IKKE malt det!

    SvarSlett