17 april 2009

Kronisk sykdom og litt nytt fra Lene Bjerre.

Jeg skal helt ærlig innrømme det..... Å ha en kronisk sykdom er helt pyton. Mitt siste innlegg her på bloggen var visst 9 april. Påsken var jo her, med turer, aktiviteter, vi fikk besøk og vi dro på besøk. Kjempe koselig og jeg stortrivdes.... men desverre har slikt en pris. Alle og enhver kan blir sliten av slikt, men jeg rett og slett krasjlandet.
Det skjedde på mandag, ti minutter før ei venninne med familie inntok huset her. De kom for å ha årets første grilling sammen med oss og det var kjempekos, selv om jeg ikke gjorde annet enn å ligge på sofaen helt ødelagt.

Nå er dette slett ikke noe uvanlig for meg men akk så irriterende. Når man føler seg helt "normal" alt fungerer slik det skal så er det lett å glemme eller rett og slett velge å ikke innse at man ikke er helt "normal."
Jeg valgte ikke å få en kronisk sykdom, for i det øyeblikket jeg kom til verden..... så var det dette loddet jeg hadde fått utdelt.







Før påske så pyntet jeg litt på hyllen i stua ;) Slik ble det seende ut.
Nå fikk jeg ikke utdelt det verste kortet, neida slett ikke, det kunne ha vært verre. Eller så kan det bli verre, men det velger jeg helt bevisst å ikke hverken tro eller tenke på. Kall det selektiv hukommelse eller noe annet, men så fort jeg er ganske oppegående så "glemmer" jeg hvor dårlig jeg har vært. Det er for skremmende å faktisk innse realiteten, tror jeg. Men jeg har valgt bevisst å gjøre det, slik at ting er lettere å bære.

En hærlig ny ramme fra Lene Bjerre. Helt min stil, hi hi.
Bitter??
Nei, jeg er ikke bitter for at mitt kort her i livet ikke var et av de beste. Men da jeg var rundt 20 år var jeg både bitter og rasende, og legene kunne ingenting gjøre. Men så visste de ikke hva som var galt. Jeg var 30 år da jeg fikk diagnosen min.
Selvmedlidenhet??
Kanskje i et svakt øyeblikk hvor alt føles svart....
men jeg orker ikke meg selv lenge slik, så da plukker jeg meg selv mentalt opp igjen. (Og ja... det har tatt meg år å komme hit hvor jeg er nå ;)
HÅP??
Ja i bøtter og spann. Jeg er en realist, men håpet det har jeg. Jeg håper ikke på å bli frisk, for det er umulig, men jeg håper på bedre livskvalitet, for meg og min familie.
Optimisme??
Ja det har jeg mye av ... heldigvis. Jeg tror på bedre dager og bedre kroppsfunksjoner, og noen dager så er bare alt helt perfekt og da er jeg lykkelig. Nei jeg mener... Virkelig lykkelig.




Lekker lys eh ting fra Lene Bjerre. Den lille glass tingen som Påskeegget fra Lisbeht Dal står i vet jeg ikke helt hva er men den passet perfekt som eggeglass ;D Den fant jeg i en brukt butikk.

Sitter du nå å lurer på hvorfor jeg har skrevet dette innlegget? Om sykdom? Dette innlegget er skrevet til de som kjenner meg og meg selv. Et lite glimt fra hvordan jeg tenker om min egen sykdom, og fungerer med den. Den er en stor del av livet mitt, og jeg har tro på å "lufte" mine tanker for andre, for da blir det ikke så altfor fullt inni mitt lille hode.

Jeg ønsker jo at de som kjenner meg skal kunne forstå min situasjon, selv om det er ganske vanskelig.... siden ting hele tiden forandrer seg og jeg selv knapt forstår hva som til tider skjer.

Men man lever jo i håpet eller hva...??? ;)

Til dere som vant hos meg... Pakkene er allerede i posten og bør være fremme nå ;)

Klem fra en smule krasja bloggdame. ;D

18 kommentarer:

  1. Åh, kjære vene, jeg skjønte det på ordlyden inne hos meg at du ikke hadde det så bra. Når du "bare tusler innom", du som oftest "spretter innom!"

    Sikkert en mager trøst, men jeg tror jeg kan si jeg vet hvordan du har det, og jeg er helt enig med deg når det gjelder å slippe ut alle tankene så alt ikke blir for stort å hanskes med.
    Jeg sitter her på jobb, med sjefen "like bak skuldrene" men jeg måtte bare innom deg nå.

    Håper du får slappet av og kommet litt til hektene i løpet av helga.

    Stoor klem fra meg :)

    SvarSlett
  2. Hei kjære deg!
    Så fint du har pyntet på hyllen i stua di!
    Den rammen var råfin!
    God smak du!
    Jeg ble veldig trist da jeg leste dette innlegget i dag!
    Blir liksom tom for ord.....
    Kan desverre ikke trøste deg...
    For den eneste trøsten må vel være di gode dagene.
    Det er vel disse dagene som holder deg oppe.
    Du virker som en sterk og fornuftig dame som prøver å holde motet oppe!
    Jeg tror det er lurt av deg å stå fram å fortelle hvordan du har det.
    Kanskje er det lettere for andre da å forstå deg...
    Det er helt sikkert viktig for deg å føle at andre forstår at du er syk og ikke lat når sykdommen herjer.
    Prøv å tenk på gledene i livet ditt, de du er glad i og de som er glad i deg, for vis vi er mere beviste på det har vi mye å glede oss over!
    Lurt å prøve å tenke slik når livet går en imot!

    Ønsker deg en deilig helg...
    måtte solen skinne litt både her og der! (Det hjelper på humøret)

    Klemmer fra Linda

    SvarSlett
  3. Kjære søte Fuglemor, du har det ikke så bra du :( *klemmepå*
    Nå vet jeg ikke helt eksakt hva det er for en sykdom du har, men jeg har en svigerinne som har litt samme greien, så kjenner til svingningene av gode og dårlige dager, og hvor langt ned det kan trekke deg når det er som verst...
    *klemmepåengangtil*

    Håper vårsolen kan gi deg litt energi, mot og styrke igjen. Jeg heier på deg...

    SvarSlett
  4. Å du å du kor glad eg vart når eg åpna postkassa i går og fekk pakke frå deg!!!! Å tusen takk for den koselige og flotte gåva!!! Duken og hjertet var nydelige, og såpa var så sjønn. Den ville lille Tuva ha i badekaret med en gang :) Hun er heilt gal etter såper.
    Tusen takk!!!
    Håpar det går betre med deg. Eg forstår deg godt, eg har krtonisk sjukdom sjølv som eg fekk diganose på for nokre år sidan. Det er slitsom til tider. Men man lærer seg å leve med det på eit vis.
    Ønska deg alt godt og ei riktig god helg!!!
    Klem

    SvarSlett
  5. Kjære snuppelupp.

    For et fint innlegg, og den ramma var bare rålekker:-) Jeg syns også det er fint at du skriver litt om din tilstand også på bloggen din, på den måten får jeg fulgt med, selv om jeg er langt vekke, samtidig så blir jeg minnet på at du ikke alltid er så frisk og rask....jeg har kanskje en tendens til å ikke direkte glemme det, men skyve det litt tilside.....skjønner du?
    Anyway, vit at du er mine tanker alltid....God bedring snuppa, glad i deg. Også, ha en flotters helg:-)

    Klem og klem

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Heihei!
    Jeg vet ikke hva jeg skal si jeg etter å ha lest dette.Syns det var så trist.Som du sa så har man noen lodd i livet.Syns det er bra at du er ærlig og skriver om det. Det er sikkert mange flere der ute i samme båt som føler det på samme måte noen ganger.Bra at du er optimist,det må man være =)

    Hylla på stua var kjempefint pyntet,Lene Bjerre har så mye fint! =)
    Håper du føler deg bedre snart! Klem

    SvarSlett
  8. Ohh jeg vet alfor godt hvordan det er !!

    Tirsdag var jeg høy på livet...onsdag låjeg hele dagen i senga mi...tom for energi.
    Har du me ??

    Jeg håper du har bedre dag i dag !!

    Bra at du skriver om det i allefall.

    Masse varme tanker fra irina

    SvarSlett
  9. Det var bra! Merkelig det der at den skriften ikke var brukelig. Godt du sa fra! Takk takk.

    Og koselig å få besøk av deg igjen i dag!
    Hilsen Ljo

    SvarSlett
  10. Så bra at du lufter det ut, og at du har håp og optimisme!! Dét kommer man langt med :D
    Jeg vet, har slitt med sykdom selv i mange år, men har blitt såpass frisk nå det siste halve året at jeg føler det som om livet har begynt på nytt!! Det er såå deilig og jeg nyter hvert øyeblikk :D

    Håper du får hentet deg inn igjen i helga og kommer opp igjen der du vil være...sender deg en klem jeg :o)

    KLem fra Gunvor

    SvarSlett
  11. Glemte helt å skrive at jeg likte den rammen fra Lene Bjerre VELDIG godt!! hihi...

    god helg

    SvarSlett
  12. Heia du!

    Måtte jo bare opprette en konto nå sånn at jeg fikk komentert på innlegget ditt...

    Som jeg har sagt til deg før så kjenner jeg ingen som er så sterk som deg. Når jeg tenker på alt du får til på tross av de utfordringer livet har gitt deg, skjønner jeg at jeg ikke har noen ting å klage på. (Desverre glemmer jeg av og til å huske på at jeg ikke må glemme å huske.... og klager litt likevel... ;))

    Poenget mitt, kjære deg, er at jeg vet at du finner lyse dager på andre siden av denne ned nedturen, denne gangen også, det vet jeg ;)

    Go'klem fra mæ.

    SvarSlett
  13. Høres ikke helt lett ut det der! Men synes det er fint at du finner litt glede i å pynte opp med vakre ting rundt deg :-) Blir alltid i godt humør når jeg finner noe jeg synes er veldig fint!

    SvarSlett
  14. Eg kjente at eg vart lei meg på dine vegne då eg las innlegget ditt. Det kan ikkje vera lett å leva med ein slik kronisk sjukdom. Då må det vera godt å få lufta tankane sine av og til. På meg verkar du som ei sterk dame som ikkje vil gje opp. Håpar at du har hatt ei fin helg og fått slappa skikkelig av. Ønsker deg ei fin ny veke. Klem fra meg !
    Så fint du hadde pynta, forresten.

    SvarSlett
  15. Heihei!
    Uff dette var da trist lesing. Det er i allefall godt at du har gode dager også:)

    Tingene fra Lene Bjerre var nydelige!

    Ønsker deg en fin søndagskveld!
    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  16. Hei hei - både innlegget og alle kommentarene rører - føler med deg!

    Ønsker deg god bedring og en fin fin mandagskveld!

    KlemKKann

    SvarSlett
  17. Medlidenhet fra andre, og seg selv, er bra i små doser, men hjelper svært lite i lengden. Bare å la seg synes litt synd på seg selv innimellom, så finne ut hvor lite man får gjort i den følelsesmessige situasjonen, og heller plukke seg selv opp igjen.
    Etter mye etterforskning, har jeg funnet en leverandør av pottene. Kanskje. Butikkdamen viste meg noen i et produktblad, men vi fant bare de i grønn, lilla, og kobber, så hun var ikke sikker på om det var samme leverandør som hadde de i sølv, gull og svart. Men det går jo an å ta kontakt med denne, og høre om de vet :)Leverandøren er Floradekor (i Norge), floradekor.no Telefon 69886220. De pottene jeg så i det bladet, het Neon (sikkert fordi fargene var gangske neon). På nettsiden bør du sjekke de andre jeg har notert meg, "Fiffy" og "Toccata".
    Lykke til!

    SvarSlett
  18. Hei!
    I dag fikk jeg pakke i posten!
    Tusen tusen takk!
    Jeg er blitt utrolig glad i den flotte duken allerede!
    Det er et utrolig flott håndarbeid!
    Du er bare sååå flink!
    Overasket med to ekstra gaver også gjorde du ;O)
    Hjerte var også nydelig!
    Og den såpen var herlig, og luktet himmelsk!
    Tusen tusen takk kjære deg!

    Masse klemmer fra Linda

    SvarSlett