05 mars 2009

Skole utflukt.

Kameraet er tomt for strøm, så dette blir uten bilder i farten.

I dag har lillefuglesønn tur til naturskolen her i området. Hele klassen skulle av gårde å jeg hadde tilbudt meg å være "taxi" sjåfør for dem. Dronningvonga (bilen;) har plass til 7 personer så jeg får med meg 6 barn. Foreldre og lærere fikk barna inn i bilene så bar det av gårde. Turen dit tar vel en 20 minutter og det siste stykket går dypt innover skogen, med vann på den ene siden av veien. I dag var det mildt sagt subbetesnø i veibanen. Veien starter med en lang, bratt nedoverbakke, og er svingete og bakkete. Bilen sporer og seiler litt både her og der men ligger forbausende godt på veien. Ved enden av veien ligger det en rundkjøring og lærere og barn gjør seg klare for en dag i friluft, bålbrenning, kakao og masse moro. Vi foreldre diskuterer veien tilbake, for nå må vi nemlig opp den bratte bakken....


Med en slagplan på å eventuelt taue de mindre bilene,( Vi er to biler med 4hjuls trekk, )setter vi i gang å kjøre. Det første stykket går greit og jeg møter en bil akkurat i bunnen av bakken. Veien er så smal at det er bare noen få plasser man kan passere hverandre. Ruller ned vinduet og sier i fra at vi er flere biler bakover. Den første bilen kom seg opp. Så er det min tur....


Gir bonn gass mens jeg enda er på flaten for å få bilen i siget. Bilen slinger og sporer men opp kommer jeg. Stopper i neste sving for å se om bilen bak klarer det. Da den andre bilen har kommet midt i bakken hiver jeg meg inn i bilen og kjører ut til parkeringsplassen. Den første bilen står der å venter. Vi venter til alle de andre bilene har kommet seg opp. Alle er lettet og glade.


Da jeg skulle hente barna igjen hadde heldigvis brøytebilen vært der, så turen gikk veldig greit. Av noe så vanlig som en kjøretur ble det en bitte liten hverdags historie. Vinter, snø, bakker og foreldresamhold ;)

Ha en strålendes dag ;)

5 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en flotters dag....Opp bakken kom dere alle...hehe.
    Jeg er glad det IKKE er snø her...her har vi grønne plener, og snøklokker.....:-))...

    Klem og klem

    SvarSlett
  2. Uff, vi har en slik vei, og en slik bakke inn til huset vårt. (1,6km, fra E10 og innover i fjorden - og vi bor helt i enden). Og hver dag når jeg kommer hjem eller skal på jobb, har jeg helt angst for å møte bil ved den bakken :( Og de siste dagene har føret på veien vært akkurat slik som du beskriver...
    Ikke så morro for en fersk sjofør, og en sliten Opel uten håndbrekk og ryggelys:( hehe

    SvarSlett
  3. ..det er sånne hverdagshistorier som er hverdagene..herlig!

    Ha en fin fin fredag - snart helga!! Smil!

    KlemKKann

    SvarSlett
  4. hehe, høres ut som du hadde ein flott dag likevel :) Veldig kjedelig med å slite å komme seg opp vinterbakker.. det veit eg alt om :) Men no går det mot våååår.. :) Ønsker deg ei strålande helg :) Godklem

    SvarSlett
  5. Hei hopp lille venn... Har ikke vårstemningen ristet liv i deg enda?
    Finn frem grønnsåpen, nybaksten, neglefilen og hårkuren, og strekk den vinterslitne kroppen mot himmelen... ;)

    SvarSlett