17 februar 2009

Fargenes magi.

Det er rart men vi på virkes av farger. Hvordan vi påvirkes og ved hvilke farger det er som gjør det, er forskjellig fra person til person. Jeg er en person som liker kontraster, mørkt mot lyst. Men også farger. Jeg er veldig glad i rødt, en farge som gir meg energi, men når vi går mot lysere dager og våren da henter jeg frem en annen av min yndlings farge. Jeg liker turkis. En vital og energi utstrålende farge i mine øyne. Denne fargen har jeg hatt som vår farge i mange år nå, og her en dag ble den hentet frem igjen. Lysestakene har fått turkise kulelys i forskjellige nyanser.


Hva er det nå disse dukkene kalles igjen... polkadukker?? Vel, uansett hva de heter så er dette mine. Jeg er veldig glad i den, jeg har fått de av min bror og hans samboer. Hei til dere forresten ;) De hadde de med seg fra en utenlands tur for noen år siden, er de ikke fine? 7 dukker totalt og veldig spesielle. Når jeg henter dem frem fra skapet, stiller dem slik som jeg vil at de skal så..... neste gang jeg da ser på dem, da står de ikke slik. Fuglebarna er stadig bortpå dem, og leker litt, putter dem oppi hverandre og tar dem ut igjen ;) Så disse er ikke bare til pynt, de har nemlig et bruks område også.

Er de ikke bare skjønne ;)


Selv veggstaken har fått seg turkise lys. Det liver dem opp med disse lysene med blanke kopper.



Her har det snødd og snødd. Det er ingen tvil om at det er vinter og ferie. Her i redet hersker roen og freden, og det er deilig. På lilledo har gulvet nå blitt støpt og det må bare ta den tiden det trenger slik at det tørker ordentlig. Bilder vil jeg komme med senere ;) Jeg har fått veldig mange tilbakemeldinger på at min steg for steg blogging av lilledo er bra ;) Så da fortsetter jeg med det. Takk for alle deres tilbakemeldinger og kommentarer. Jeg setter stor pris på det ;)






Avslutter her i dag med et lite lys fat som jeg har fått av lillefugledatter, og med ønsker om en strålendes uke ;)




18 kommentarer:

  1. Heisann..

    Så utrolig fine dukker da.. Husker jeg ønsket meg slike da jeg var barn, men fikk aldri.
    Likte dine spesielt godt da, fargen var jo bare fantastisk.
    Har sett dem i rødt og i trefarge, men aldri i turkis/blått.

    Her har det også vært veldig mye snø, den forsvant i går, men i dag er den tilbake. Men skal bli regn.. sukk..
    Har snød så mye at fanafjellet er steng, ergo kan ikke jeg besøke en venninne som var planen i dag. Kommer meg ikke dit. :0( Jeg som skulle hente MASSE klær..

    Kjempe stilig sånn veggtelys ting du har, har sett en slik før også og synes bare de er helt fantastiske.. hehe.

    Gleder meg til å høre mer om lilledo..

    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Veldig fine dukker! Kjøpte noen sånne på et marked utenfor st. Petersburg en gang. En klassisk, og en med forskjellige karakterer fra Star Trek :p
    Pottene har jeg ikke kjøpt eller sett på en kjede, men jeg kan stikke innom den snille damen i butikken og spørre om hun vet om et sted du kan kjøpe flere, evt. hva leverandøren heter.
    De svarte var skikkelig, skikkelig fine! Tror jeg må ha noen sånne en vakker dag.

    SvarSlett
  3. Flott med litt farger ja. Turkis er en fin farge om våren.
    Likte godt de dukkene dine. Ha røde slike. Men mine er kjøpt på loppemarked, så jeg har bare fem.
    Mangler etpar.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlett
  4. Så fine blåfarger... Digger de babuska dukkene... kjøpte slike til niesen min i sommer... Men jeg klarer ikke lese teksten hos deg lenger, for den havner så langt til venstre og "oppå" mønsteret... er det bare jeg som har rotete innstillinger eller? Liker jo så godt å følge med her inne hos deg:)

    SvarSlett
  5. Dukkene heter Matryoshka og finnes i bøtter og spann på Ebay :-) Søk på Matryoshka eller "Russian nesting doll". Hadde alltid sånne hjemme (i Vadsø - ikke så langt til Murmansk).

    Jeg er så glad i turkis og skulle gjerne hatt slike dukker. Men blir ikke helt riktig synes jeg, de skal jo egentlig være i rødt og svart og hvitt og russiske farger. Så derfor har jeg ingen... Men en dag tror jeg nok at jeg må kjøpe meg noen, spørs om det ikke må bli på en liten tur til St. Petersburg :-)

    SvarSlett
  6. Dukkene er jo bare så fine!Jeg bare elsker denne fargen.Turkis vil jeg kalle denne og den har alltid vært en av mine favoritter,siden jeg var liten.Og så stilig og pynte opp med sånne stæsj i denne fargen,det frisker jo så utrolig opp.Må vel shoppe inn stearinlys og sånt i denne fargen nå,ble så inspirert.Tror nok at vi har mye samme smak,eller?klem

    SvarSlett
  7. Babushkadukker trur eg dei heiter...
    Flott innlegg, og det passa jo godt inn i fargeveka der temaet for tirsdag er blått:0)
    Fin tirsdagskveld til deg, klem

    SvarSlett
  8. Så utrolig flotte babushka'er!! De var usedvanlig fine altså :D
    Har aldri sett de i de fargene eller stilen før.. herlig

    klem fra meg og kosene mine

    SvarSlett
  9. heia :) dilla på turkist for tia??
    e morro med di fargene altså.. å skal man først bytte ut en ting i en farge, må man jaggu bytte alt :P dyr sport det her å være interessert i interiør :)

    å du, di dukkene va nydelige!!!! har de selv i original farga med rødt sentralt, men dine va finere!!

    Klem!

    SvarSlett
  10. Glemte å sei at dukkene heiter BABUSKA :) Det er russisk og betyr betemor.
    Ha en flott dag
    Klem

    SvarSlett
  11. Se der ja - der fant jeg deg igjen..smil - jeg tittet innom deg en gang tidligere og likte bloggen din - men så ble du borte for meg..men nå fant jeg deg igjen - hyggelig å titte innom deg. Masse flott i turkis du viser - turkis en deilig farge! Smil!

    Ha en fin fin onsdag!

    Smil fra KKann

    SvarSlett
  12. Så fint da!
    Jeg har en el turkis på kjøkkenet.
    Titt innom et tidligere innlegg å se.
    Søte e dukkene!

    SvarSlett
  13. Oh, de dukkene.
    Min farmor pleide å samle på slike. Men det var min onkle som kjøpte dem til henne, så jeg tror det er hans datter som arvet dem. Husker vi koste oss masse med dem. Men tror de i hovedsak var røde, eller hadde masse rødt i seg.

    SvarSlett
  14. Så kjempefine dukker da :) Artig med så spreke farger :) Ja, turkis er flott det :) For min del, går det mykje i lyserosa (gammelrosa..pudderrosa) og lyseblått :) Synest dei fargane får fram våren heime hos oss :) Så no går det i pynteputer, duker og div i slike fargar. Blir vel eit innlegg om det, om ikkje alt for lenge :) Akkurat no prøver eg meg på ein duk :)

    Håper du får ei fin veke videre! Godklem til deg :) Eg har tatt helg allerede etter to arbeidsdagar. Greit å ta det rolig i starten, og så auke opp. Håper det går betre etter kvert :)

    SvarSlett
  15. Hei :-)

    Herlig med litt farge :-)
    har aldri brukt turkis hjemme,men har ei vennine som elsker den,så kjøper eller lager alltid noe i den fargen til henne :-)

    Ønsker deg en fin torsdag :-)


    klemmer ifra meg :-)

    SvarSlett
  16. Dukkene heiter Matruska-dukker. ja, ikkje sant at dei er fine. Eg har noen i rødt og gult som eg kjøpte for mange år sidan i Alta da russere dreiv torghandel der. Mye anna fint du viser fram også. Ønsker deg ei fin helg !

    SvarSlett
  17. så mye fint :)
    liker de dukkene! og fargen er helt nydelig :D

    SvarSlett