08 desember 2008

Funksjonshemmedes utfordringer!!!!!

Du ja akkurat du. Du som er funksjonshemmet, eller har en funksjonshemming. Hva mener du… om kollektivtrafikken? Kommunale bygninger i byen der du bor? Eller tilgangen for deg til disse stedene? Veinettet? Hva ønsker du deg for at det skal bli bedre for deg å ferdes langs veien? Bredere veier?
Hvis akkurat du kunne gjøre en forskjell som kan være positivt for deg og alle oss andre som i større og mindre grad er funksjonshemmet, hva hadde du ønsket deg da?
Flere heiser? Flere tilpassede busser? Tog? Fly? Bredere fortau? Flere rasteplasser med toaletter?

Jeg laget meg et lite tanke eksperiment: Det er vinter, jeg må bort til bussen for å ta den inn til byen og så skal jeg på posten, apoteket, glassmagasinet, hobbybutikken, og så skal jeg dra hjem igjen. Det er snø, og jeg sitter denne dagen i rullestolen min. Vel, jeg skal si deg det at jeg kommer meg ikke så langt. På grunn av snøen, og at fortauene ikke blir brøytet før ettermiddagen så har jeg et stort problem. Strødd blir det som regel heller ikke før senere på dagen. Men la oss si at jeg greier å komme meg til busstoppet….. Vil jeg da kunne trille inn på bussen? Er alle busser handikap vennlig, eller bare noen? Og kommer disse NOEN ofte eller sjelden? Får jeg hjelp av sjåføren, passasjerer?

Hvis jeg kommer meg inn til byen, så skal jeg nå utføre mine ærender…… Posten skal jeg greie å komme meg inn på… jeg må bare trille rund hele bygget oppover altså, og inn fra oversiden. For å komme meg på apoteket må jeg ned og rundt , greit nok. For å komme inn på Glassmagasinet trenger jeg hjelp, det er tre trappetrinn og smale dører. Hobbybutikken…. Vel her er det smal dør, trapper og hobbybutikken ligger i annen etasje. Så det gikk ikke…..

Hvis jeg kunne fått et ønske, så hadde jeg samlet disse menneskene som tegner bygninger, driver med kollektivtrafikken, brøyting, veinett, og alle som kan ha tilknytning med disse tingene. Så hadde jeg satt noen i rullestol, gåstoler, krykker og andre slike hjelpemidler, som jeg og andre som meg trenger. Ja jeg bruker mye krykker og så er det rullestolen da….
Så hadde jeg gitt dem en utfordring: Dra hjemmefra, med kollektivtrafikken inn til byen og utfør diverse oppdrag. Noen i butikker og post og slikt. Så ta turen hjem igjen…. Noen hadde jeg sent en tur ut på flyplassen. Noen ut med toget. Nå vil jeg gjerne vite hva dere lærte og oppdaget.

Åh, slet du med å komme inn på busser, opp på fortauskanter, trange dører, lite brøytet, ikke strødd sier du?? Måtte du lange omveier for å komme dit du skulle? Noen plasser går det bare ikke uten heis? Var det lite hjelp på flyplassen sier du? Slet du med toget? Ja da må du være hjertelig velkommen til min verden. Min… og mange andres hverdagslige utfordringer.

Mange bitte små detaljer som for andre ikke engang merkes, kan bli store ting som blir problemer for oss. La oss ta en fortauskant, litt stor, kantete og ikke så lett å komme opp av hvis du er i motbakke. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ofte har tenkt at denne byen min er bra for funksjonshemmede…. Det var helt til jeg måtte sitte i rullestol og gå med krykker. Hvor gjør du av vesken når du går med krykker???
Hvis du har meninger, tips, råd om endringer som hadde kunnet blitt gjort slik at trafikk, veinett og bygninger hadde bedre funksjonalitet for oss, rop ut!!!

Kom med innspill, for nettopp DITT forslag kan faktisk gjøre en forskjell.

2 kommentarer:

  1. Stå på jenta mi med denne saken.....jeg er nok som andre "ikke Handicapede" mennesker. Jeg tenker ikke over i det hele tatt hvordan en person i rullestol, eller ett menneske på krykker egentlig kommer seg frem i samfunnet vårt og hvilkene utfordringer som egentlig møter dem!!..Selv om jeg mener at jeg seff hjelper medmennesker fram, opp, ned, ut...tja, hvor enn det måtte være, hvist jeg treffer på ett menneske som synelig trenger litt hjelp. Fint at du skriver litt om dette syns jeg, for det får blant annet meg til å tenke over hvordan et et liv i rullestol kanskje kunne vært.....plutselig så kan det være meg det faktisk gjelder!!
    Klem og klem

    SvarSlett
  2. Flott innlegg til ettertanke, Eline!!
    Eg er jo ein del ute med brukarar i rullestol og ser kor komplisert det kan vere, desverre...
    Når dei nye omsorgboligane skulle byggast, skulle to av sjukepleiarane få vere med i eit uttaleutvalg, men trur du det dei sa vart tatt hensyn til??
    Nei, og med det resultat at ei sjukesneg ikkje går inn dørene, fallet på baderomsgolvet vert feil i forhold til feks ein dusjstol, dørene til badet er for trange til ein elektisk rulle stol....lista er lang!!
    Nysjerrig sjukepleiar som eg r, så lurer eg sjølvsagt på kva syndrom du har?
    Beste/oldeforeldre er ein kostbar og verdifull skatt som ein skal ta vare på...
    Bestefaren til Frode lever og, han bur 2-300 meter frå oss.
    Morfar døydde i 2000, men han rakk no heldigvis å bli oldefar. På slutten gløymde han mykje, men FREDRIK at som spikra, og han var alltidt den første han spurde etter...
    Vi var på besøk tre daga før han døydde. Hadde hangla nokon dagar i forkant, men den dagen var han i storform...
    Dagen etter vart han dårleg, gleid etterkvrt inn i koma og sovna inn!!
    Mamma seier den dag i dag at det verka som han kunne sleppe taket etter at vi hadde vore der, og han fekk kose med og halde Fredrik...
    Ynskjer deg ein fin dag, min venn.
    Stor klem

    SvarSlett