07 november 2008

Gresk decoupage forklaring ;)

Karen fra Karens Verden, kommenterte hos meg at forklaringen på skiltlagingen var litt gresk for henne, som er nybegynner. Så da kan jeg jo forklare hvordan jeg lager decoupage. Første bildet er av diverse servietter, noen glansbilder, kostene jeg bruker. Saks og lakklimet (det er begge deler i en flaske) Jeg har lakklim både til tre og til glass. Den til glass er frostet.En liten med hvitmaling er også her.


Først må man finne tingen man skal dekorere, la oss si at vi skal pynte på en stein. Man velger seg ut serviett, et bilde eller et glansbilde. Så klipper jeg ut motivet som jeg skal bruke. Jeg pleier å tegne forsiktig rundt motivet (på steinen) så maler jeg dette omrisset hvitt. Det gjør jeg fordi at hvis du limer på motivet på en stein så forsvinner det nesten siden servietten er så tynn. (Bruker du et glansbilde så er jo det mye tykkere,da er det ikke sikkert at du trenger maling under.)
Jeg bruker bare det ytterste laget på servietter, de to andre "lagene" river vi forsiktig bort. Hvis ikke blir motivet klumpete og ikke så lett å få glatt. (jeg har nemlig prøvd.) Nå har vi malt omrisset hvitt, det har tørket og vi smører decoupage lakklim på. Så legger vi forsiktig på motivet og lakker forsiktig over hele motivet. La det tørke og lakk over flere ganger med lakklimet. Når du er fornøyd kan du spraye billakk, eller annen blank lakk på. Da er det ganske holdbart selv ute. Enkel og grei lakk fra biltema.
Denne klokken var en kjedelig trehvit klokka som jeg hadde på kjøkkenet her. Jeg malte den litt hvit og dro av malingen på tallene slik at de var mest mulig synlige. Klippet ut engelen av en serviett og limte på. Lakket noen ganger og billakk til slutt. Ble den ikke søt?
Denne steinen har lillefugledatter laget for noen år siden. Enkelt å gjøre for barn og voksne. Steiner kan man dekorere og ha på trappen, veranda gelender i blomsterbed osv.
Jeg er ikke helt sikker på om decoupage er rett skrevet(ordet) altså. Denne metoden er slik jeg har lært det, men det finnes kanskje mange forskjellige måter??
Ha en kreativ fredag ;)
Karen, jeg håper at dette var en bedre forklaring. ;D

4 kommentarer:

  1. Så genialt! Har lyst til å teste dette ut.. er jo sååå søtt å kunne dekorere barnemøbler med søte figurer. Hadde faktisk tenkt å prøve meg på den hvitmalte vuggen jeg har... hmm.. får teste ut på en plankebit først :-)

    på www.panduro.no, kan man lese mye om decoupage (som de skriver det..hihi!) + at man får tak i hele sett - for nybegynnere kanskje? Ellers var det nok mer genialt og billigere å bruke dine forslag :)

    Ha en fiiiin helg! Kjempefin den klokken forresten :)

    klem

    SvarSlett
  2. Tuuusen takk for fin forklaring :)
    Er jo kjempestilig dette da... Må prøve meg på noe slikt en dag...

    SvarSlett
  3. Åh!

    Ble så glad over at du var innom og hilste på i bloggen min, for da fant jeg dette innlegget hos deg med referanse til spraylakk fra Biltema, den har jeg ikke funnet, men har bannet mang en gang over at jeg ikke har hatt lakk på spray!!!! :)

    SvarSlett
  4. Genialt!!! Veldig bra med forklaring! Tror jammen meg jeg må prøve det!!

    ha en fin kveld:-)

    SvarSlett